ketral
wibako
BSL TURBO
klinikamaszyn



Merlo 36.7 - Brak jazdy

Wszystkie inne "wiejskie" maszyny.

Merlo 36.7 - Brak jazdy

Postprzez framer » 21 Maj 2018 22:39

Marka i model maszyny: MERLO 36.7
Rok produkcji: 2006
Numer seryjny: B609537

Witam,
Chciałbym prosić o radę bardziej doświadczonych forumowiczów.
Sprawdzałem dzisiaj jazdę w ładowarce Merlo. W zasadzie zdążyłem ją sprawdzić tylko częściowo i narobiłem sobie kłopotu przez przypadkowe rozłączenie kabli przy pedale tz. inchpedal.
Na początku po załączeniu prędkości 1 , wyłączeniu hamulca postojowego i włączeniu kierunku jazdy do tyłu oraz wciśniętym pedale "inchpedal' ładowarka stała, dopiero po " odpuszczeniu" pedału, ładowarka powoli ruszała do tyłu. Przy zmianie kierunku jazdy do przodu. bez względu na to czy inch pedal był wciśnięty czy nie, ładowarka bezpośrednio po zmianie położenia manetki jazdy do przodu, ruszała do przodu, nawet włączenie hamulca postojowego nie powstrzymywało jazdy.
Nie zdążyłem sprawdzić jak się zachowuje na drugim biegu bo z dodatkowej wtyczki odchodzącej od wiązki kablowej z inch pedal wysunął się kabel( który mostkował dwa piny, wtyczka jest 3 pinowa) Nie wiedząc z których dwóch się zsunął, próbowałem połączyć każdy z każdym , licząc że metoda prób i błędów zmostkuje te dwa odpowiednie. Niestety żadna z trzech kombinacji nie pozwoliła wróć nawet do stanu poprzedniego. Czy istnieje możliwość że mostując przewody dochodzące do inch pedal uszkodziłem sterownik jazdy ? Dodam , że jest tam SUSMIC 12. Po zapaleniu silnika maszyna nie rusza teraz kompletnie, a na sterowniku czerwona dioda wyświetla kod: 3 długie 1 krótki. Czy ktoś ma listę kodów błędu i może wyjaśnić co on oznacza ?

Pozdrawiam,

-- 21 Maj 2018 22:37 --

Witajcie,
Ponieważ nikt nie odpowiedział. Postaram się dopisać kilka informacji do wątku, na pewno się komuś przydadzą.

1. Udało mi się znaleźć schemat elektryczny do tego merlo. Poniżej zamieszczam fragment schematu przedstawiający sterownik sauer susmic 12 oraz opis jego wyprowadzeń.
Sterownik Sauer Susmic 12.JPG


Jak widać potencjometr pedału hamulca podpięty jest do wyprowadzeń numer 13, 28 i 5 kolory przewodów wg schematu to odpowiednio 13( marrone-brązowy), 28(bianco-biały), 5(verde-zielony). przewody o tych kolorach idą do złącza JIP [ brązowy do pinu 3, biały do pinu 2, zielony do pinu 1].
Od złącza JIP wiązka idzie do potencjometru zamocowanego przy pedale hamulca oraz złącza JIN ( schemat połączenia na rysunku poniżej)


( numer produktu merlo to 052632 - jest to potencjometr z dwoma wtyczkami i przewodami), jeżeli ktoś chciałby kupić taki potencjometr ale bez złącz i kabli, za to w znacznie niższej cenie to jest to RS Pro LM10 5kOhm, stock no 317-780.

Potencjometr RS wg schatu zabezpieczony jest dwoma rezystorami wpiętymi szeregowo z każdej strony potencjometru 1kOhm co ogranicza napięcie regulacji i prąd na suwaku przy skrajnych położeniach. Przy całkowicie odpuszczonym pedale rezystancja pomiędzy przewodami czerwony -zółty widziana od strony sterownika będzie równa 1kOhm, a przy całkowicie wciśniętym pedale pomiędzy przewodami czerwony-zielony, będzie od strony sterownika 6kOhm.
Z karty katalogowej sterownika Susmic 12, którą można znaleźć pod adresem
https://assets.danfoss.com/documents/DOC152886484065/DOC152886484065.pdf
Wynika że na wyjściu czujnika , piny 13 i 5 jest napięcie 5VDC
daje to na wejściu analogowym nr 28 odpowiednio:
A. Przy pełnym wciśnięciu pedału hamulca/inch pedal - 0,7 V
B. Przy pełnym odpuszczeniu pedału hamulca - 4,3 V

2. Mogę sobie teraz sam odpowiedzieć na pytanie, że zwieranie pinów w złączu JIN aby metodą prób i błędów znaleźć właściwe połączenie nie było najlepszym pomysłem.

Zwarcie pinu JIN( 1-3) spowodowało zwarcie wyjść zasilających potencjometr w sterowniku tj nr5 z nr13, jeżeli w układzie były rezystory dodatkowe 1kOhm jak na schemacie to prąd zwarcia powinien zostać ograniczony do bezpiecznych 5mA, jeżlei natomiast nie ma tam tych rezystorów, a wyjścia nie mają zabezpieczenia przeciwzwarciowego to istnieje ryzyku że zostały uszkodzone. Podobnie przy zwarciu w złączu pinów JIN(1-2) doszło do zwarcia wyjścia nr 5 z wejściem analogowym 28. Jeżeli wejście nie jest odpowiednio zabezpieczone rezystancją wew. przed dużym prądem wejściowym to również mogło zostać uszkodzone.
Jedyną prawidłową kombinacją było połączanie w złączu JIN (2-3) co dawało połączenie wejścia w sterowniku nr 28 z suwakiem potencjometru hamulca...... co wiem dopiero teraz jak znalazłem schemat.

Liczę jeszcze , że sterownik ma zabezpieczone wejście i wyjścia i po restarcie wróci do normalnej pracy... o czym się przekonam jak znajdę czas żeby tam podjechać. Ostatnim razem po wystąpieniu błędu ze względu na późną porę silnik po zgaszeniu nie był już uruchamiany.

3. Pozostaje jeszcze drugie pytanie co oznacza kod " długi-długi-długi-krótki" w sterowniku susmic 12 zaprogramowanym dla Merlo ???
Czy ktoś z kolegów ma listę kodów błędów i mógłby ją zamieścić lub napisać jaki błąd jest zgłaszany ?
Załączniki
Schemat połaczenia sterownik-Inch pedal.JPG
RS Pro Stock no 317-780.JPG

framer
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 18 Maj 2018 22:48

Maszyna: Merlo 36.7

Firma: Firma budowlana


Reklama

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

eRobocze

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej