"
Operator Idol" jest to program tworzony w Chinach przez
Volvo Construction Equipment, na celu ma wyłonić ekooperatora, który w najbardziej efektywny sposób wykorzystuje paliwo. W 2011 r. do konkursu przystąpiło ponad 6 tys. operatorów z tego kraju, co przyczyniło się do wzrostu zainteresowania problematyką oszczędności paliwa i wzbudziło dyskusje na ten temat. Jedną z podstawowych wartości Volvo CE jest troska o środowisko, a przez te zawody demonstruje zaangażowanie w kwestie odpowiedzialności ekonomicznej, ekologicznej i społecznej.
http://www.volvoce.com/constructionequi ... uage=en-gbSprawdźmy się w Polsce! Eko-Operator: proste szkolenie1. Nie używaj bez potrzeby jałowego biegu Niektórzy operatorzy mają zwyczaj zostawiać maszynę na jałowym biegu. Przychodzą do pracy trochę wcześniej, uruchamiają maszynę, po czym idą napić się kawy i poczekać, aż kabina się nagrzeje. Taki zwyczaj, ale niepotrzebny. Jeśli jest bardzo zimno i trzeba nagrzać kabinę przed pracą, można zaparkować maszynę przy gniazdku zewnętrznym i wstawić do niej elektryczny grzejnik. A jeśli jest to koparka lub wozidło przegubowe z wstępnym podgrzewaniem, wystarczy je włączyć. W ten sposób zużywa się mniej paliwa niż na jałowym biegu (ok. 2 dl mniej na godzinę). Każda godzina pracy maszyny przybliża ją do planowego przeglądu. Kiedy uruchamia się maszynę tylko do pracy, każda godzina jej pracy przeznaczona jest wyłącznie na produkcję,
co podnosi wydajność.
2. Nie pozostawiaj maszyny na jałowym biegu, żeby ją rozgrzaćKiedy zaczynało się pracować jako operator, technika była inna, olej hydrauliczny nagrzewało się przez uruchomienie maszyny i pozostawienie jej na jałowym biegu. Przy dzisiejszych rozwiązaniach w układach hydraulicznych jest to niepotrzebne, ale, jak wspomniano wyżej, niektórzy operatorzy nadal z przyzwyczajenia zostawiają silnik na chodzie, uważając, że w ten sposób
rozgrzewają maszynę. Jedynym sposobem na rozgrzanie układu hydraulicznego jest uruchomienie odpowiednich funkcji ogrzewania płynu hydraulicznego i komponentów, a w tym celu operator musi znajdować się w kabinie. W czasie zimnej pogody przed pracą trzeba rozgrzać maszynę, ale można to zrobić tylko w trakcie jazdy. Jałowy bieg na nic się tu nie przyda. Nie ma więc potrzeby uruchamiać silnika wcześniej, niż przed samym rozpoczęciem pracy
3. Pomyśl o techniceDoświadczeni operatorzy są bardzo dobrzy. Ale istnieją pewne techniki, które powinni znać, szczególnie, jeśli operator jest przyzwyczajony do pracy na maszynach innych marek. W przypadku Volvo wsiadasz, unosisz łyżkę, zaczynasz lekko ją odchylać, a potem jednym ruchem podnosisz i napełniasz. Można to wykonywać przy niskich obrotach, ok. 1500 lub 1600. Wielu operatorów sądzi, że potrzebna jest pełna moc. W rzeczywistości potrzebują maksymalnej prędkości, a tę osiągają przy 1400 obr/min. To wtedy układ hydrauliczny działa najbardziej efektywnie.To samo dotyczy wozideł. Najbardziej efektywny zrzut odbywa się przy 1200 obr/min; większe obroty powodują tylko większe zużycie paliwa. Dawniej mogło się zdarzać, że bez pełnej mocy maszyna nie chciała ruszyć. Ale nie teraz. Trzeba się nauczyć nowych odruchów i nabrać nowych nawyków. Można zmniejszyć zużycie paliwa i jednocześnie zachować maksymalną produktywność.
4. Używaj odpowiedniego osprzętuSzeroki wybór łyżek – szczególnie dla ładowarek kołowych. Łyżki pomocnicze, służące np. do odbierania materiału z kruszarek w kamieniołomach. Są one nieco dłuższe od dołu i nieco niższe, ale mają tę samą pojemność. Napełnia się je łatwiej, z mniejszym wysiłkiem i przy niższym zużyciu paliwa.
5. Wspólna pracaJest bardzo ważna. Tak samo, jak w każdej innej pracy zespołowej – wszyscy muszą rozumieć cel pracy. Wtedy ludzie mogą sobie wzajemnie doradzać w kwestii cyklu roboczego, np.: „Może spróbuj zakręcić tu ciaśniej, zaoszczędzisz odległość” i podobnie. Kiedyś w tartaku, zespołu przekonał się, że jeśli przesuną miejsce składowania drewna gdzie indziej, droga transportowa do miejsca załadunku ulegnie skróceniu. Za każdym przejazdem zarobi się pięć sekund. Kiedy to dodać w skali roku, oszczędza się sporo pieniędzy. Dzięki temu operator może także jeździć odrobinę wolniej i w dłuższej perspektywie oszczędzać paliwo bez uszczerbku dla produkcji.
6. Naucz się pokonywać stresTo wygląda różnie u różnych ludzi. Ale kiedy operator się denerwuje i zaczynają w nim buzować hormony, często chętniej dociska gaz. To niebezpieczne. Po pierwsze, zwiększa zużycie paliwa, ale także może doprowadzić do wypadku. Z własnego doświadczenia wiemy, że w stanie stresu mocniej pociągasz za dźwignie, ale to nie pomaga. Sam sobie zaszkodzisz. Dlatego dla własnego dobra warto nauczyć się pokonywać stres, zachowywać spokój i w razie potrzeby prosić o pomoc.
To 6 wskazówek dla eko-operatora wg. Waddell'a z Volvo Contruction Equipment.Quiz dla ekooperatorów z Polski.
Kopacze zajmijcie swoje stanowisko na postawiony temat!
*(do wygrania bańka paliwa);>