wibako

Koparką po drodze publicznej.

O czym tylko chcecie :).

Moderatorzy: peckiel, Dj_Francuz

Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Pająk » 03 Paź 2017 17:02

Cześć!
Mam do Was pytanie.Pacjent to Atlas na kołach i jego operator,czyli ja :mrgreen: . Mam dwa gospodarstwa rybackie oddalone od siebie o 8km. drogami publicznymi,z czego 4km.drogi jest przez miasto.Zakładając,że koparka ma wymagane w kodeksie drogowym sprawne oświetlenie,hamulce i na asfalcie zacieków nie zostawia -mogę jechać?
Prawko mam B i T ,OC się wykupuje na koparkę,czy w razie jakiego "kabum" ściągną ze mnie? To znaczy z OC gospodarstwa rolnego,jak to jest w przypadku np.kombajnu zbożowego,czy sieczkarni.
Niskopodwoziówkę też mam,ale trochę duża i muszę szukać czegoś mniejszego na zamianę.

Paweł.
Nie rób dziadostwa!
-skręć drutem.

Pająk
Operator

  • Posty: 257
  • Rejestracja: 03 Maj 2017 20:22
  • Miejscowość: PCT -Wielkopolska
  • Pochwały: 6

Maszyna: Same stare,ale jare.

Firma: Ośrodek Hodowli Pstrąga


Reklama

simmet

Koparką po drodze publicznej.

Postprzez zeppelin zm 15 » 03 Paź 2017 19:50

OC wykupujesz na postawie dowodu zakupu maszyny. MUSISZ JE MIEĆ. A co do prawo jazdy to słyszałem że kiedyś tylko kategoria B starczyła a teraz słyszałem że musisz mieć uprawnienia na tą maszynę.

Autor postu otrzymał pochwałę
Dyskusja z idiotą jest jak zapasy w błocie z świnią.
Po pewnym czasie zauważasz że świni się to podoba.

zeppelin zm 15
Fachoperator

Maszyna: Wszystkie

Firma: Wspaniała


Re: Koparką po drodze publicznej.

Postprzez maksyM » 05 Paź 2017 19:37

Nie słyszałem o zmianach w kodeksie odnośnie uprawnień przy prowadzeniu koparki drogą publiczną, ale OC nie z gospodarstwa, tylko przypisane do maszyny.
Ponieważ charakter naszej pracy wymusza na nas często poruszanie się drogą publiczną ( nawet na gąsienicach) - maszynki mają OC.
Od kilku lat ubezpieczam w różnych firmach i nikt mnie o fakturę zakupu nie pytał. Tylko marka, model, nr VIN.
OC kosztuje 150-200 zł spokój duszy bezcenny :D

Autor postu otrzymał pochwałę

maksyM
Operator

  • Posty: 472
  • Rejestracja: 29 Lis 2009 14:27
  • Miejscowość: spod Krakowa
  • Pochwały: 10

Maszyna: Hidromek,Scania 113 ,Atego 1223, Takeuchi TB216,
TB 250

Firma: F.U.H.Wodren


Re: Koparką po drodze publicznej.

Postprzez slepy101 » 08 Paź 2017 19:29

Pojazd wolnobierzny . Wystarczy prawko kategori b i aktualne oc . Ja za swojego atlasa placilem 155 pln i nr win marka wystarczy

Autor postu otrzymał pochwałę
" Prostotą i niezawodnościa zawojujesz cały świat " . M Kalasznikow

slepy101
Fachoperator

  • Posty: 583
  • Rejestracja: 23 Cze 2015 12:58
  • Miejscowość: DOL / DW
  • Pochwały: 12

Maszyna: atlas 1304

Firma: Robię na czarno :)


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Pająk » 08 Paź 2017 19:54

Właśnie o prawo jazdy mi chodzi.Nie mam uprawnień koparkowych,żadnej kategorii.Kiedyś do kat.T miałem wbitą pieczątkę kat. M -maszyny wolnobieżne,ale to było dawno i jak zmieniałem prawko z "kartonikowej" książeczki na plastikowe,to tam już nie ma kat. M.
Nie rób dziadostwa!
-skręć drutem.

Pająk
Operator

  • Posty: 257
  • Rejestracja: 03 Maj 2017 20:22
  • Miejscowość: PCT -Wielkopolska
  • Pochwały: 6

Maszyna: Same stare,ale jare.

Firma: Ośrodek Hodowli Pstrąga


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez ezsimo » 08 Paź 2017 21:35

Ustawa o kierujących pojazdami, art. 6 ust. 3 pkt. 1):

Art. 6.
3. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawo jazdy:
[...]
1)kategorii B, C1, C, D1 i D uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym,
pojazdem wolnobieżnym oraz zespołem złożonym z tego pojazdu i przyczepy
lekkiej;


Do kierowania pojazdem wolnobieżnym wystarczy dowolne prawo jazdy: B, C1, C, D1 i D lub oczywiście T.
Poza tym obowiązkowo OC pojazdu wolnobieżnego.

Autor postu otrzymał pochwałę

ezsimo
Operator

  • Posty: 272
  • Rejestracja: 11 Wrz 2016 12:02
  • Miejscowość: Mazowieckie
  • Pochwały: 43

Maszyna: Cat 301.5, JCB 3C, JCB 3CX

Firma: AST


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Pająk » 09 Paź 2017 21:18

Dzięki Panowie. :piwo:
Nie rób dziadostwa!
-skręć drutem.

Pająk
Operator

  • Posty: 257
  • Rejestracja: 03 Maj 2017 20:22
  • Miejscowość: PCT -Wielkopolska
  • Pochwały: 6

Maszyna: Same stare,ale jare.

Firma: Ośrodek Hodowli Pstrąga


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Jarewa » 09 Paź 2017 21:32

ezsimo napisał(a):Do kierowania pojazdem wolnobieżnym wystarczy


A od kiedy to koparka czy koparko-ładowarka jest pojazdem wolnobieżnym?? To jest traktowane jako "pojazd specjalny" wiec policja ma prawo wymagać uprawnień do kierowania nim.

Ciekawe czy księgowej powiedziałeś ze masz pojazd wolnobierzny a nie pojazd specjalny :lol:

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2789
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Koparką po drodze publicznej.

Postprzez 23MATTI95 » 09 Paź 2017 21:52

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazd_wolnobie%C5%BCny

Typ 'maszyny budowlane'

To w końcu jak to jest?

Awatar użytkownika
23MATTI95
Operator

  • Posty: 238
  • Rejestracja: 14 Cze 2015 21:43
  • Miejscowość: Zach-pom
  • Pochwały: 13

Maszyna: Komatsu PW148-10

Firma: ZUBWIT


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez ezsimo » 09 Paź 2017 22:05

Pozwolę sobie znowu zacytować kilka artykułów ustawy, tym razem Prawo o ruchu drogowym:

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
[...]
33) pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;
[...]
34) pojazd wolnobieżny – pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;
[...]
36) pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji;


Wszystko zależy od prędkości możliwej do osiągnięcia przez pojazd. Jeśli nie przekracza ona 25 km/h to mamy do czynienia z pojazdem wolnobieżnym. Natomiast jeśli maksymalna prędkość przekracza 25 km/h to jest to nie pojazd wolnobieżny, a specjalny.

Dodam jeszcze, że ustawa o kierujących milczy na temat uprawnień do kierowania pojazdami specjalnymi. To znaczy prawie milczy, bo jest art. 6 ust. 5 o treści:

Art. 6
5. Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu może określić, w drodze rozporządzenia, w sposób odmienny od przepisów ust. 1, uprawnienia osób kierujących pojazdami specjalnymi i pojazdami przeznaczonymi do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub pobranymi w ramach świadczeń na rzecz obrony, a także dodatkowe wymagania w stosunku do tych osób.


Z tego co mi wiadomo, to takiego rozporządzenia nie ma lub nie dotyczy ono sprzętu, który jest w kręgu naszego zainteresowania. Jeśli ktoś zna takie rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej (bo jest to jedyna osoba, posiadająca delegację prawną do ustalania uprawnień kierujących pojazdami specjalnymi) to bardzo proszę aby podała jaki jest to akt prawny.

Reasumując - na drogach publicznych obowiązują ustawy m.in. prawo o ruchu drogowym i ustawa o kierujących. W mojej ocenie policja nie ma prawa wymagać żadnych innych uprawnień, niż wymienione w w/w ustawach oraz w aktach prawnych (rozporządzeniach), na które ustawy te się powołują.

ezsimo
Operator

  • Posty: 272
  • Rejestracja: 11 Wrz 2016 12:02
  • Miejscowość: Mazowieckie
  • Pochwały: 43

Maszyna: Cat 301.5, JCB 3C, JCB 3CX

Firma: AST


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Jarewa » 10 Paź 2017 22:35

A ja pozwolę sobie na podstawowe pytanie, na jakiej podstawie ten pojazd porusza się po drogach publicznych?? ano na podstawie homologacji, no to teraz czy ma papier homologacyjny przy sobie?? to że coś ma koła i się porusza wcale nie upoważnia do jazdy po drogach publicznych.

Pamiętaj sprytny policjant załamie go 2 razy szybciej niż on jego. Było wiele razy poruszane nie chce mi się znowu szukać ale wklejałem to jest niejasne ale lepiej posiadać i mieć spokój.

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2789
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Koparką po drodze publicznej.

Postprzez ezsimo » 11 Paź 2017 23:01

Kolego Jarewa, nie wprowadzaj innych w błąd. Prawo o ruchu drogowym art. 70d ust. 2:

Art. 70d. 2. Nowy typ pojazdu zaprojektowanego i zbudowanego do użytku przede wszystkim na placach budowy, w kamieniołomach, w obiektach portowych lub w portach lotniczych oraz pojazdu wolnobieżnego nie podlega obowiązkowi uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz świadectwa homologacji typu pojazdu. Producent tego typu pojazdu może wystąpić o dopuszczenie fakultatywne poprzez uzyskanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu, potwierdzającego spełnienie odpowiednich wymagań technicznych, w zakresie, w jakim ten typ pojazdu spełnia wymagania określone w załącznikach IV i XI do dyrektywy 2007/46/WE. Przepisu nie stosuje się do pojazdów, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz do tramwaju i trolejbusu.

ezsimo
Operator

  • Posty: 272
  • Rejestracja: 11 Wrz 2016 12:02
  • Miejscowość: Mazowieckie
  • Pochwały: 43

Maszyna: Cat 301.5, JCB 3C, JCB 3CX

Firma: AST


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Jarewa » 16 Paź 2017 21:13

Też nie wprowadzaj w błąd to co zacytowałeś tyczy się maszyn nie korzystających z dróg publicznych o własnych siłach, czyli maszyn typowa na budowę (koparki gonsienicowe itd) one nie muszą mieć homologacji bo nie mogą się poruszać po drogach publicznych na terenie placu budowy nie obowiązują prawa drogowe a prawo budowlan wiec in nie potrzebna homologacja a certyfikat tylko.

Przeczytaj dokładnie ze zrozumieniem.
ezsimo napisał(a):zbudowanego do użytku przede wszystkim na placach budowy


. W przypadku gdy pojazd, o którym mowa w ust. 2, nie spełnia wszystkich wymagań dyrektywy 2007/46/WE oraz producent pojazdu nie może uzyskać zwolnienia z niektórych wymagań technicznych, o których mowa w art. 70zm rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu ust. 1 pkt 1, uznaje się go za pojazd niekompletny.

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2789
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Koparką po drodze publicznej.

Postprzez ezsimo » 16 Paź 2017 21:41

Absolutnie błędnie interpretujesz ten przepis. Cała ustawa Prawo o ruchu drogowym dotyczy korzystania z dróg publicznych:

Art. 1. 1. Ustawa określa:
1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz
w strefach ruchu;
2) zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, a także działalność
właściwych organów i podmiotów w tym zakresie;

Zatem zakres przedmiotowy ustawy został jasno określony. A skoro tak, to wbrew przyjętym zasadom prawa materialnego byłoby regulowanie ustawą zagadnień, wykraczających poza zakres podmiotowy ustawy.

Poza tym istnieje jeszcze coś takiego jak językowa wykładnia prawa, którą zupełnie pominąłeś. Skoro w przepisie Art. 70d. ust 2. czytamy:

Nowy typ pojazdu zaprojektowanego i zbudowanego do użytku przede wszystkim na placach budowy, w kamieniołomach, w obiektach portowych lub w portach lotniczych oraz pojazdu wolnobieżnego nie podlega obowiązkowi uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz świadectwa homologacji typu pojazdu.


To ustawodawca użył spójnika ORAZ w celu wyliczenia, zatem fragment "oraz pojazdu wolnobieżnego" dotyczy pojazdu wolnobieżnego bez żadnych dodatkowych warunków (tj. niekoniecznie zaprojektowanego i zbudowanego do użytku przede wszystkim na placach budowy).

Reasumując - interpretacja przepisu stanowiącego o braku wymogu homologacji w odniesieniu do maszyn wolnobieżnych wydaje się w pełni zgodna z intencją ustawodawcy, zakresem przedmiotowym oraz wykładnią językową ustawy. Ponadto, skoro ustawodawca nie zaznaczył w treści przepisu wyraźnie, że brak homologacji dotyczy wyłącznie korzystania z maszyny na placu budowy, to nie można takiego przepisu samodzielnie interpretować rozszerzająco - tzn. brak obowiązku homologacji w odniesieniu do konkretnych grup pojazdów jest ogólny i dotyczy całego zakresu przedmiotowego ustawy (w szczególności poruszania się po drogach publicznych).

Kolego Jarewa - jeśli podważasz moje stanowisko to bardzo proszę o rzeczową dyskusję, opierającą się na przepisach prawa materialnego albo zasadach wykładni prawa. W żadnym przypadku nie piszę tego złośliwie, jeśli jest tutaj ktoś kto zna inną wykładnię tych przepisów lub inne przepisy związane z omawianym problemem to z ogromnym zainteresowaniem dowiem się czegoś więcej, niż sam wiem. Po to służy właśnie to forum. Poświęcam swój czas po to, aby inni wiedzieli z jakimi interpretacjami można się spotkać oraz mogli samodzielnie prześledzić zagadnienie w oparciu o materiały źródłowe (treść ustawy). Nie chciałbym natomiast aby mój czas poszedł na marne i ktoś podważał wskazane konkretne przepisy prawa czy zasady wykładni komentarzami "bo tak mi się wydaje", nie wnoszącymi nic do tematu.

ezsimo
Operator

  • Posty: 272
  • Rejestracja: 11 Wrz 2016 12:02
  • Miejscowość: Mazowieckie
  • Pochwały: 43

Maszyna: Cat 301.5, JCB 3C, JCB 3CX

Firma: AST


Re: Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Jarewa » 16 Paź 2017 23:41

Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu
Art. 71. 1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.
2. Pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną.
3. Pojazd niewymieniony w ust. 1, przyczepa motocyklowa oraz przyczepa specjalna przeznaczona do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny jest dopuszczony do ruchu, jeżeli odpowiada warunkom określonym w art. 66.

Warunki techniczne pojazdów
Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
2) nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
3) nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
4) nie powodowało niszczenia drogi;
5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
6) nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.
1a. Autobus, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu do 100 km/h, a samochodu ciężarowego i ciągnika samochodowego do 90 km/h.
1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu:
1) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Celnej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Biura Ochrony Rządu i jednostek ochrony przeciwpożarowej;
2) zabytkowego;
3) nierozwijającego, ze względów konstrukcyjnych, prędkości większej niż odpowiednio określone w ust. 1a;
4) używanego do prowadzenia badań naukowych na drogach;
5) przeznaczonego wyłącznie do robót publicznych na obszarach miejskich.
1c. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze szczególne zagrożenia występujące podczas przewozu towarów niebezpiecznych, może określić w drodze rozporządzenia niższe niż ustalone w ust. 1a wartości ustawień urządzeń ograniczających maksymalną prędkość pojazdów przewożących niektóre towary niebezpieczne.
2. Urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.
3. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.
3a. Pojazd uczestniczący w ruchu powinien posiadać nadane przez producenta, z zastrzeżeniem art. 66a, cechy identyfikacyjne:
1) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy;
2) (uchylony).
4. Zabrania się:
1) umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu;
1a) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko;
2) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych;
3) umieszczania w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie;
4) wyposażania pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego lub działanie to zakłócające albo przewożenia w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia; nie dotyczy to pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celnej i Biura Ochrony Rządu;
5) wymiany nadwozia pojazdu posiadającego cechy identyfikacyjne, o których mowa w ust. 3a pkt 1;
6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:
a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu lub inny równoważny dokument, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1,
b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca pro-wadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.
4a. Przepis ust. 4 nie dotyczy pojazdu zabytkowego – w zakresie pkt 1–3, z zastrzeżeniem, że w przypadku pkt 3 obowiązuje zakaz korzystania z tych urządzeń podczas jazdy i postoju.
5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwym do spraw wewnętrznych oraz Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.
5a. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów wchodzących w skład kolejki turystycznej oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.
6. Ministrowie Obrony Narodowej oraz właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określą, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister Obrony Narodowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, określą, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej i straży pożarnej.
8. W rozporządzeniach, o których mowa w ust. 5–7, należy uwzględnić w szczególności:
1) konieczność zapewnienia bezpiecznego korzystania z pojazdów;
2) zapewnienie możliwie najmniejszego negatywnego wpływu pojazdów na środowisko;
3) przepisy i porozumienia międzynarodowe dotyczące pojazdów, ich wyposażenia i części;
4) przeznaczenie pojazdów oraz sposób ich wykorzystania.
9. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw środowiska, kierując się względami technicznymi, zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego i wymogami ochrony środowiska oraz mając na celu zapobieganie nieprawidłowościom w obrocie przedmiotami wyposażenia i częściami wymontowanymi z pojazdów, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.



I tu problem bo bez homologacji artykuł 66 punkt 4 zabrania poruszania się koparko-ładowarką jak i koparką po drogach publicznych. Ze względu na konstrukcje ostre krawędzie, zęby łyżki, lemiesz itd. to są rzeczy niedozwolone.



A i jeszcze jedno co każdy zna :
Art. 38. Kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego:
1) dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;
2) dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu;
3) dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie;
4) zezwolenie, o którym mowa w art. 106 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, z późn. zm.6));
5) inne dokumenty, jeżeli obowiązek taki wynika z odrębnej ustawy.


O jakiej odrębnej ustawie można mówić?? czy można powiązać z prawem budowlanym?? wszak 5 punkt mówi o innej ustawie nie tyczącej się tylko kodeksu drogowego.

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2789
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Re: Koparką po drodze publicznej.

Postprzez dzierzan » 16 Paź 2017 23:41

Jarewa napisał(a):I tu problem bo bez homologacji artykuł 66 punkt 4 zabrania poruszania się koparko-ładowarką jak i koparką po drogach publicznych. Ze względu na konstrukcje ostre krawędzie, zęby łyżki, lemiesz itd. to są rzeczy niedozwolone.


Ale w którym miejscu, bo albo ja nie czytam ze zrozumieniem, albo tam nic takiego nie ma :?:

dzierzan
Fachoperator

  • Posty: 663
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 10:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 22

Maszyna: JCB 3CX
MB Actros 2635 PK12000
MB Actros 3241

Firma: Transportowa


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Jarewa » 16 Paź 2017 23:45

Artykuł 66 punkt 4 zabrania się :

4. Zabrania się:
1) umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu;
1a) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko;
2) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych;

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2789
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Koparką po drodze publicznej.

Postprzez ezsimo » 17 Paź 2017 19:32

Nie wiem czy są jakieś orzeczenia sądów, które mogłyby potwierdzić moją interpretację, ale stałbym na stanowisku, że fragment:

"umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu;"

dotyczy UMIESZCZANIA wewnątrz i na zewnątrz pojazdu tych zabronionych elementów (części lub przedmiotów) - czyli nie dotyczy elementów konstrukcyjnych pojazdu, które są z nim na stałe związane (stanowią substancję pojazdu). Wszak one nie są UMIESZCZANE (wykładnia językowa brak, za Słownikiem Języka Polskiego: umieszczać - kłaść, stawiać gdzieś, lokować w jakimś miejscu), a zatem ja bym się trzymał wersji, że zapis ten dotyczy nie elementów pojazdu, a przedmiotów na nim przewożonych. Tym bardziej, że jeśli doszłoby do sporu to byłoby to rozpatrywane w ramach wykroczenia a zatem wszelkie nieścisłości powinny być przez sąd rozpatrywane na korzyść obwinionego.

ezsimo
Operator

  • Posty: 272
  • Rejestracja: 11 Wrz 2016 12:02
  • Miejscowość: Mazowieckie
  • Pochwały: 43

Maszyna: Cat 301.5, JCB 3C, JCB 3CX

Firma: AST


Koparką po drodze publicznej.

Postprzez Jarewa » 17 Paź 2017 19:59

Jarewa napisał(a):ostrych części


Ten zapis daje do myślenia, gdyby nie to pewnie było by po twojej stronie ale ten zapis też można interpretować jako "część pojazdu"
Jarewa napisał(a):Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2789
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Koparką po drodze publicznej.

Postprzez dzierzan » 17 Paź 2017 20:06

Za takie ostre części można uznać zęby przedniej łyżki kop-ład, tyle że do jazdy po drodze powinny one być zabezpieczone osłoną.

dzierzan
Fachoperator

  • Posty: 663
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 10:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 22

Maszyna: JCB 3CX
MB Actros 2635 PK12000
MB Actros 3241

Firma: Transportowa


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej