wibako

pompa wtryskowa

Postprzez Janusz1978 » 19 Lut 2010 22:23

Witam.
Podepne sie pod ten temat gdyz poszla mi ropa z tego samego otworku co i krzwys-iowi na zimnym silniku jak sie zagrzal to przestalo cieknac. Widocznie przyszla pora na wymontowanie jej i mam pytanko jak znajasc ten punkt w ktorym sie blokuje pompe i czym sie blokuje (kiedys slyszalem ze ta sruba z fasolka, jesli tak to jak)? Jesli sa te punkty na rozrzadzie czyli na kolach zebatych?
pzdr

Janusz1978
Operator

  • Posty: 331
  • Rejestracja: 23 Sty 2008 00:24
  • Miejscowość: Podkarpacie
  • Pochwały: 1

Reklama

simmet

Postprzez mechanior » 21 Lut 2010 16:15

zależy jaką wersję posiadasz, poniżej opis w przypadku maszyn CAT ale silniki i rozwiązania są takie same:
engine s/n 5HK012345, arr. 106-5001 możliwe numery to 106-5001, 106-5002 lub 122-8803 w dwu pierwszych należy po zdjęciu pompy wody odkręcić centralną nakrętkę koła na pompie (klucz 22mm) po czym za pomocą sciągacza wkręcanego w otwory koła zdemontować go ze stożkowego zakończenia wałka pompy, elementem ustalającym moment wtrysku jest standardowy klin na wałku, regulacja momentu wtrysku odbywa się za pomocą fasolkowatych otworów służących do zamontowania pompy na rozrządzie (3 szpilki) w innym przypadku koło posiada pośredni zabierak do którego jest przymocowane za pomocą 4 śrub m8 na klucz 10mm (raz spotkałem się z nietypowymi śrubami TORX-H to znaczy 5cio! kątna gwiazdka z bolcem pośrodku stosowana przez DELPHI do zabezpieczania pomp paliwa przed niepowołaną ingerencją) aby zdemontować pompę należy odkręcić 4 śruby ale absolutnie nie luzować centralnej nakrętki !! bo w tym rozwiązaniu nie ma klina i przestawienie momentu wtrysku będzie wymagało oddania pompy do regulacji i ponownego "zerowania" koła napędowego w tym przypadku regulacja momentu wtrysku możliwa jest jedynie na owych 4 śrubach i 4 "fasolkach" wywierconych w kole zębatym pompy, duży 5ty otwór służy do blokowania pompy w położeniu "0" za pomocą przyrządu (pręta lub wiertła Φ 8mm :faja: ) nie wiem po co bo nigdy z tego nie korzystam gdyż koła rozrządu posiadają cechy (znaki) służące do montażu taka pompa zamocowana jest na 3 szpilkach a w jej obudowie otwory są normalnie okrągłe co umożliwia regulację kąta wtrysku dopiero po zdemontowaniu pompy wody co jest generalnie bez sensu !! trzeba przecież spuścić płyn, co prawda nie uniemożliwia to odpalenia silnika (można go bez płynu puścić na kilkadziesiąt sekund) ale nie da się go zagrzać w celu stwierdzenia prawidłowej pracy pod obciążeniem... a wystarczyło zostawić w obudowie pompy wtryskowej opisane wyżej "fasolki" regulacyjne.... po tym właśnie można z zewnątrz rozpoznać typ montażu koła: jeśli w obudowie pompy są "fasolki" to koło zębate jest wciśnięte bezpośrednio na stożek wałka pompy z klinem, jeśli "fasolek" niema- mamy do czynienia z zabierakiem na 4 śruby... generalnie: jak zdejmiesz pompę wody i widzisz jedynie dużą (22mm) nakrętkę i gładką tarczę koła zębatego z 2 nagwintowanymi otworami (M8) do zamocowania ściągacza, to trzeba odkręcić tą nakrętkę i zbić lub ściągnąć koło pompy jeśli widać oprócz centralnej nakrętki dodatkowo 4 śruby i 1 duży otwór blokady to odkręcamy TYLKO te 4 śruby nie ruszając nakrętki centralnej, koło powinno lekko zsunąć się z tarczy zabieraka, jeśli nie chce zejść... heh ... to temat na następnego posta, ale poczekajmy, może strzępie sobie język a raczej palce bez potrzeby i problemów nie będzie... powyższy opis dotyczy maszyn 428C i części maszyn 428D na rynku znajdują się maszyny wyposażone w nowe silniki Perkinsa z pompami DELPHI-LUCAS które przed demontażem należy ustawić w pozycji "0" ( czyli GZP ) zablokować specjalną śrubą w korpusie pompy i dopiero zabierać się do demontażu koła gdyż nie posiadają żadnego systemu ustalającego położenie koła zębatego względem wałka pompy !! ot, psikus... im nowsze tym bardziej skomplikowane w obsłudze....
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez Janusz1978 » 21 Lut 2010 19:53

Dzieki
Wlasnie ta podkladke fasolke mam na kolnierzu obudowy a pompa jak na zdjeciu zapomnialem dodac ze to 4ka z 2001r i silnik AK.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/07b ... 28256.html
pzdr

Janusz1978
Operator

  • Posty: 331
  • Rejestracja: 23 Sty 2008 00:24
  • Miejscowość: Podkarpacie
  • Pochwały: 1

Postprzez mechanior » 21 Lut 2010 20:18

żeby przekonać się jaki typ mocowania koła pompy wtryskowej masz w swojej maszynie będziesz jednak musiał zdjąć pompę wody... albo poczekać na kolegę excavara bo to spec od JCB, jeśli pod nakrętką (3-ma nakrętkami) mocowania pompy do obudowy rozrządu jest (w korpusie pompy) otwór w kształcie fasolki to najprawdopodobniej masz na kole centralną nakrętkę i klin, jeśli otwór jest okrągły (uniemożliwiający obrócenie pompy) to albo masz mocowanie na "zabierak" czyli 4 śruby M8, jeśli to maszyna z 2001r to raczej to drugie, istnieje jeszcze rozwiązanie z centralną nakrętką bez klina i wtedy musisz zablokować pompę tą sławetną śrubą z podkładką ze zdjęcia w pozycji GMP (GZP) czyli na 1-szym cylindrze tłok na początku suwu pracy (obydwa zawory zamknięte, tłok u samej góry) ale to raczej w maszynach po 2002 z nowym silnikiem Perkinsa serii 1000 (T1004.4)

jeśli cieknie z tego otworku to niestety trzeba wymienić zestaw uszczelnień i pewnie tulejować obudowę (wszystko razem do 1200pln), poza tym zużyciu mógł ulec wałek główny (drogi gips: coś koło 1200-1500)
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez Janusz1978 » 24 Lut 2010 19:57

mechanior napisał(a):jeśli widać oprócz centralnej nakrętki dodatkowo 4 śruby i 1 duży otwór blokady to odkręcamy TYLKO te 4 śruby nie ruszając nakrętki centralnej, koło powinno lekko zsunąć się z tarczy zabieraka, jeśli nie chce zejść... heh ... to temat na następnego posta,

To byla ta opcja i kolo zeszlo lekko.
Dzieki kolego, piwko dla Ciebie.
pzdr.

Janusz1978
Operator

  • Posty: 331
  • Rejestracja: 23 Sty 2008 00:24
  • Miejscowość: Podkarpacie
  • Pochwały: 1

Postprzez mechanior » 24 Lut 2010 22:00

jakby ktoś pytał to WARKA STRONG, albo DESPERADO..... :faja:
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez Łukaszenkolbn » 03 Mar 2010 19:45

witam czy ma ktoś schemat budowy pompy lucas do perkinsa silnik bez turbo 98 rok

a dokłądniej wykreciłem czujnik ten który odpowiada za gaszenie bo przeciekał zeby go zalać klejem z góry tak jak napisąłem tak zrobiłem ale przy rozbieraniu wypadła mi sprezynka i taki malutki kawałek precika z jednej strony ma miejsce na sprezynke z drógiej jest plastikowy i jak to teraz złożyc

acha i jeszcze rozleciał mi sie tłoczek który jest pod sitkiem w sródku tego tłoczka jest taki mały z przetoczeiniem na srodku i sprezynka z blaszką(zaslepką na koncu ) potem idzie 2 sprezynka z zaslepką i sróbką i na to sitko potrzebuje pomocy bo jutro szykuje mi sie robota a maszyna kaput

teraz maszyna wogóle nie chce odpalić

Łukaszenkolbn
Młodszy operator

  • Posty: 159
  • Rejestracja: 15 Lut 2010 00:25
  • Miejscowość: lublin
  • Pochwały: 1

Maszyna: 3cx liebherr312

Firma: spółka bez zadnej odpowiedzialnosci :)sieci wod-kan


Postprzez mechanior » 03 Mar 2010 23:24

niestety nie posiadam rysunków pomp innych niż STANADYNE stosowanych w CATach z wewnętrznym elektrozaworem, trochę innych konstrukcyjnie mimo tego samego silnika, nigdy też nie ryzykowałem dewastowania pompy w polu czy na czynnej maszynie, trzeba mieć czasem pewność że maszyna mimo trudności zjedzie z budowy czy miejsca postoju, jedynym mądrym rozwiązaniem zdaje się demontaż i odstawienie do specjalisty... nic odkrywczego ale czasem działa... powodzenia
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez Łukaszenkolbn » 03 Mar 2010 23:52

spkojnie maszyna stoi wiec dlatego sie za to wziołem i mimo tego ze juz kilka razy rozbierałem sitko razem z tym tłoczkiem w pompie to nigdy mi niz z niego nie wyleciło tak samo z czujnikiem myslałem ze poprostu ktoś miał z tym do czynienia i mi pomoze lub podpowie ale na moje przemyslenia funkcji działania tego to poskłądałem to dobrze

a jeszcze jedno pytanko jak działa ten zawór/czujnik od gaszenia przy pompie na zasadzie jakiegoś elektromagnesu czy w jakiś inny sposób i jezeli bedzie uszkodzony to czy maszyna odpali czy nie dzieki za informacje

Łukaszenkolbn
Młodszy operator

  • Posty: 159
  • Rejestracja: 15 Lut 2010 00:25
  • Miejscowość: lublin
  • Pochwały: 1

Maszyna: 3cx liebherr312

Firma: spółka bez zadnej odpowiedzialnosci :)sieci wod-kan


Postprzez mechanior » 04 Mar 2010 01:00

to elektromagnes odciągający szpulę zaworu odcinającego czyli jak nie ma prądu to nie ma paliwa i maszyna gaśnie lub nie odpala, jeśli wyjmiesz tłoczek-szpulkę odcinającą dopływ to nie zgasisz maszyny po odpaleniu (chyba że jest jeszcze dźwignia mechanicznego gaszenia, a czasem bywa)
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez Arek84 » 03 Lis 2010 20:31

Panowie mam małą zagwozdkę z moją pompą. Perkins AK 99r, pompa lucas, mocowana na fasolkach, brak śrubki (i otworu) do blokowania, na wałku jest miejsce na klin. Problem polega na tym, że kółko pompy już nie ma miejsca na klin, ma regulację na 4 śrubach ale nie da się wyjąć jego wewnętrznej części przez otwór na pompę bo jest większe.
Pompiarz powiedział, że jeśli pompa nie ma blokady to na kółku powinien być klin bo inaczej nie da się ustawić.
Czy jest możliwe, ze ktoś zamienił kółko pompy i wtrysk ustawił na "ucho"?
Czy jedynym sensownym rozwiązanie była by wymiana kółka na takie z klinem?

Arek84
Fizol

  • Posty: 37
  • Rejestracja: 05 Mar 2010 17:06
  • Miejscowość: łódzkie

Postprzez mechanior » 03 Lis 2010 20:54

jeśli zabierak nie mieści się w otworze obudowy to znaczy że albo wymieniono całą pompę albo tak jak napisałeś tylko koło pompy
moment wtrysku można ustawić bez klina, takie rozwiązanie jest w najnowszych silnikach PERKINS 1004.4 PHASER oraz 1104 z pompami DELPHI LUCAS
każda pompa ma śrubę blokady wałka
po ustawieniu rozrządu w punkcie GZP (GMP) czyli na początku wtrysku 1 cylindra blokujemy pompę (luzując śrubę i przesuwając charakterystyczną fasolkowatą podkładkę na większy otwór, dokręcamy śrubę która opiera się o wałek, niektóre starsze pompy miały na wałku rowek lub otwór w punkcie początku wtrysku 1 cylindra co ułatwia prawidłową blokadę)
po zablokowaniu pompy ściągamy koło zębate
jeśli pompa idzie do regeneracji olewamy blokowanie bo pompiarz może to zrobić o wiele dokładniej i przede wszystkim prawidłowo na stole probierczym (nie mamy gwarancji kto to robił przed nami i czy dobrze ustawił pompę)
aby wrócić do ustawień początkowych wystarczy ustawić rozrząd na cechy i zamontować zablokowaną pompę
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez Arek84 » 03 Lis 2010 21:27

Problem w tym, że pompa nie ma tej blokady o której piszesz. Nie ma też otworu na ściekającą ropę w przypadku uszkodzenia uszczelniacza. W ich miejscu jest po prostu gładka obudowa. Z pompą byłem u pompiarza i też powiedział, że nie ma blokady...

Arek84
Fizol

  • Posty: 37
  • Rejestracja: 05 Mar 2010 17:06
  • Miejscowość: łódzkie

Postprzez mechanior » 03 Lis 2010 21:33

no to rzeczywiście kupa, pozostaje ci zmiana kółka napędowego pompy
nie zapomnij o prawidłowym numerze części...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


pompa wtryskowa

Postprzez kopacz 123 » 09 Sie 2012 18:57

Jak miło tu czasem wejść i poczytać gdyż pamięć jest zawodna

kopacz 123
Nowicjusz

  • Posty: 2
  • Rejestracja: 17 Kwi 2012 17:38

Poprzednia Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Jcb3cx2008 oraz 4 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej