przez mechanior » 24 Maj 2011 00:43
korba
czytaj... chyba jesteś moim rówieśnikiem więc bez zbędnych ceregieli...
jeśli byś śledził forum nie tylko we fragmentach dotyczących VOLVO EC i kilku wybranych maszyn to byś wiedział że nowoczesne systemy sterowania wydajnością polegają na "sprzężeniu" silnika z pompą hydrauliki
kilkukrotnie opisywałem i sugerowałem że spadek wydajności maszyny jest związany bezpośrednio z awarią układu paliwowego a właściwie pompy wtryskowej zwłaszcza w Perkinsie (pompa Delphi-Lucas DP 200)
problem polega na tym że diagnostyka takich układów nigdy nie jest prosta, niby są komputery i programy diagnostyczne ale odpowiedź NIGDY NIE JEST JEDNOZNACZNA, dlatego aby ułatwić sobie życie (w sensie producentów maszyn) ukuto tzw PROCEDURY
są one po to by każdy potencjalny mechanik był w stanie wykluczać awarie na zasadzie ich ELIMINACJI bez doktoryzowania się na poszczególnych opcjach... więc wygląda to tak:
problem: słaba maszyna - rozwiązanie: wymień filtry (wszystkie) -> zbadaj szczelność układu -> wyczyść zbiornik paliwa -> wymień pompkę wstępną -> ZDIAGNOZUJ POMPĘ PALIWA
jest fajnie , wiemy jak działać ALE...
to jest instrukcja dla dobrze rozwiniętych orangutanów, potrafiących posługiwać się prostymi narzędziami jak gałąź lub laptop diagnostyczny, aby zakumać DLACZEGO ukuto taką śmieszną ścieżkę trzeba zagłębić się SYSTEM STEROWANIA...
dlaczego skupiamy się na układzie paliwowym skoro wada wychodzi na hydraulice? bo układ paliwowy jest łatwiej uszkodzić a zasada działania układu silnik-pompa polega na tym że jak silnik słabnie to elektronika zdejmuje z niego obciążenie przesterowawszy pompę na niższą wydajność by utrzymać zadane obroty silnika
ALE...
funkcja najbardziej obciążającą maszynę to JAZDA, jeśli to nie sprawia problemu i silnik nie dymi, nie słabnie a sama jazda jest normalna (siła i prędkość) należało by szukać problemu w innym miejscu niż wydajność silnika
i tutaj potrzebny jest MECHANIK... żeby wszystkie te sposoby i systemy połączyć w jedną całość, zanalizować i wyciągnąć wnioski...
gdyby na każdą awarię istniał znany ALGORYTM (na każdą jest ale go nie znamy a producenci maszyn zmagają się z tym by znaleźć uniwersalny od co najmniej od 40 lat) mechanicy byliby zbędni
czasem spotykam się z sytuacją gdy całkowity laik a nawet abnegat podsuwa mi genialne ale proste rozwiązanie...
nie zawsze nasze rozwiązania i sugestie są trafne, dodatkowo margines błędu powiększa brak bezpośredniego kontaktu z problemem, trudno nam się dogadać przez różne bariery, dlatego pytałem o zawory sekundowe, chociaż kolega używa hiszpańskich nazw (nawet katalońskich), rozumiem iż chodzi o zawory liniowe zabezpieczające poszczególne funkcje, a "prioridad de la válvula" oznacza zawór priorytetu funkcji...
nam mechanikom też jest się ciężko dogadać, inne szkolenia (lub ich brak w przypadku samouków), inna terminologia marki, różne specyfiki maszyn, diametralne różnice w dokumentacji i systematyce... DRAMAT!!
mechanior
Fachoperator
- Posty: 20878
- Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
- Miejscowość: Śląsk
- Pochwały: 868
Maszyna: Caterpillar, MB Crusher
Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher