Strona 1 z 1

Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał hamulca

PostWysłany: 12 Sty 2022 23:10
przez Grzegorz łódzkie
Witam Serdecznie
Opiszę przypadek jaki ma miejsce w moim sprzęcie z prośbą o podpowiedzi czy jest sie czym martwić.
Zakupiłem ten sprzęt w lipcu tego roku, przy zakupie poprosiłem o wymianę wszystkich płynów eksploatacyjnych. Maszyna przyjechała i pracuje bez zastrzeżeń, ale...
1. Teraz w okresie zimowym nagle dziwnie zachowuje się olej w skrzyni biegów. Latem, jesienią było ok (pełny poziom) a teraz jest tak że nagle na miarce nie mam nic lub ledwo minimalny poziom po czym po tygodniu stania (akurat obecnie mało jest używana) poziom wraca do normy (na zimnym silniku). Wszystko suche, brak widzialnych wycieków. Teoretycznie gdyby za każdym razem wracało do normy to może i bym się nie zastanawiał ale teraz dłuższy czas nie mogę doczekać się aż pojawi się optymalny poziom. Czy ma ktoś pomysł dlaczego tak sie dzieje
2. Również w okresie zimowych z hamulcem coś sie stało. Wystarczy raz przychamować a pedał twardnieje i blokuje hamulce, po chwili odpuszcza i można spokojnie jechać dalej. Płynu nie ubywa. Nic nie jest zapowietrzone. Czy jest tutaj zastosowana pompa Vacum, którą należy sprawdzić czy raczej samo serwo może dawać popalić?
Będę wdzięczny za podpowiedzi.

-- 12 Sty 2022 22:10 --

Jako że zaczynam przygodę tutaj nie dopisałem jaka to maszyna w samym poście pomimo że w temacie mnie o to pytano.
Dla uzupełnienia JCB 540 140 2017 rok

Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał hamulca

PostWysłany: 13 Sty 2022 07:05
przez Doktor jcb
Pewnie serwo padło. Jest pod ramieniem koło mostu tylnego. Vacu pompa jest pod pompa paliwa na silniku. Olej w skrzyni sprawdzasz po normalnej pracy na ciepło ok 20-30 sekund po zgaszeniu.

Re: Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał ham

PostWysłany: 13 Sty 2022 21:44
przez Grzegorz łódzkie
Dziękuję za podpowiedź.
Czy jestem w stanie samemu sprawdzić poprawne działanie serwa w zmontowanym zestawie?
I jeszcze w kwestii oleju. Czy może się tak zdarzyć że poziom na zimnym silniku jest mniejszy niż na ciepłym?? Próbuje sobie wyobrazić gdzie i jak mógłby się podziać do czasu rozgrzania ?

Pozdrawiam

Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał hamulca

PostWysłany: 14 Sty 2022 06:35
przez Doktor jcb
Raczej na zimno powinno wbyc go za dużo. A serwo najczęściej pada albo zaworek ten plastikowy na nim albo przeciek pompki do serwa. Zdejmij przewód podciśnienia odkrec kruciec i widać cos do środka na dno jak będzie olej to ma przeciek.

Re: Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał ham

PostWysłany: 18 Sty 2022 10:04
przez Grzegorz łódzkie
Witam
Dam znać kiedy już posprawdzam tematy.
Pozdrawiam

-- 18 Sty 2022 09:04 --

Witam
Mam taką ciekawostkę związaną z olejem w skrzyni. Niestety choroba wykluczyła mnie w zeszłym tygodniu z planowanych działań. Mając trochę czasu na przemyślenia poprosiłem kolegę z pracy by dolał równy litr oleju do skrzyni aby zobaczyć co się wydarzy. Okazuje się że na drugi dzień poziom oleju jest na poziomie maks. Przed wlaniem nie było znać nic na bagnecie.
Czy ktoś może mi powiedzieć ile oleju wchodzi do tej skrzyni?
Będę miał dalej dylemat co się tam dzieje skoro litr oleju poprawił stan.
Pozdrawiam

Re: Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał ham

PostWysłany: 18 Sty 2022 13:04
przez dawidg2
A jaką masz skrzynię. Sprawdzasz po zgaszeniu jak kolega pisał?

Re: Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał ham

PostWysłany: 18 Sty 2022 13:34
przez Grzegorz łódzkie
Witam
Automat jest. Tak jak pisałem wcześniej, kiedy temperatury spadły poniżej 0 a maszyna teraz prawie stoi zaczęły się dziwne odczyty poziomu. Musiałbym sprawdzić jak teraz zachowa się poziom po dłuższej pracy i rozgrzaniu bo samo uruchomienie na kilka czy kilkanaście minut nic nie zmienia.
Masz może informację o ilości oleju w tych skrzyniach?
Pozdrawiam

Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał hamulca

PostWysłany: 18 Sty 2022 14:02
przez dawidg2
Automat. to tak jakbym miał problem w Golfie. JCB montowało 3 albo 4 skrzynie zależnie od wersji danego modelu.

Dawno sam byś do tego doszedł sprawdzając kilka (dla pewności) dobieraczek oleju na stronach producentów. Np Shell podaje 17 i 21 L w zależności od skrzyni.

Co lejesz za oliwę?

W starszej 531-70 olej wg instrukcji się sprawdzało odpalając maszynę na ok 4 minuty i wtedy się sprawdzało po zgaszeniu po tym czasie.

A różne poziomy oleju bo się zmiennik pewnie wypełnia do pełna i zanim ścieknie zimny olej chwilę mija.

Nie masz książki? sprawdź w oparciu fotela czy niema.

Re: Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał ham

PostWysłany: 18 Sty 2022 18:15
przez Grzegorz łódzkie
Skrzynię mam 3 biegową. Niestety zbyt mało mam jeszcze doświadczenia w tym temacie (dlatego zaglądam w takie miejsca jak to) bo tą maszynę mam od 5 miesięcy i dopiero się jej uczę. Kupiłem używaną i bez żadnych książek, instrukcji itp.
Mało jest miejsc gdzie można czegoś się dowiedzieć. Chętnie kupiłbym instrukcję obsługi ale raz już zamówiłem i przyszła mi całkiem nie pasująca do mojej maszyny pomimo zapewnień że będzie ok.
Można się zrazić ....

Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał hamulca

PostWysłany: 18 Sty 2022 22:00
przez Doktor jcb
Zadzwoń do serwisu to będziesz miał 4 biegi. Masz maszynę z 17 roku jak pisałeś. Pewnie z Niemiec lub Francji lub innego dziwnego kraju. W sposób banalny odszukają w niej 4 bieg. Sprawdza ci poziom oleju i odpowiedzą na wszystkie pytania.

Re: Obniżony poziom oleju w skrzyni biegów, twardy pedał ham

PostWysłany: 08 Lut 2022 20:27
przez Grzegorz łódzkie
Witam
Jestem dłużny informację. Dodzwoniłem się do serwisu i faktycznie podali mi ilość oleju potrzebną do zalania skrzyni.
Dziękuję za podpowiedź.
Z hamulcami walczę nadal, tzn zlecę serwisowi wycenę i jeśli będzie przystępnie to poproszę o usługę.
Pozdrawiam

-- 08 Lut 2022 19:27 --

Witam
Mając dzisiaj wreszcie czas na dokładne oględziny sprzętu rozkręciłem wszystkie elementy by dostać się do układu hamulcowego.
Wokół serwa i pompy przy nim sucho, wokół pompy pod pedałem hamulca również sucho.
Przez przypadek na początku odkręciłem pompę przy zbiorniku ciśnieniowym serwa i wysunął się trzpień z uszczelnieniami oraz zaczął się wylewać olej hamulcowy, skręciłem ponownie. Zapewne przypowietrzyłem teraz układ 
Po uruchomieniu silnika sprawdziłem pompę vacum odłączając przewód na serwo i ładnie daje podciśnienie, wydaję się że jest ok.
Na uruchomionym silniku dzieją się dwie rzeczy które mnie zastanawiają.
Po wciśnięciu hamulca i puszczeniu z układu serwa słychać jakby odpowietrzenie. Bez żadnej pracy pedałem hamulca w środku obudowy zbiornika podciśnienia serwa słychać świsty i przepływy powietrza co mnie niepokoi.
Zastanawiam się tylko czy ja sam odkręcając wstępnie zbiornik od pompy przy nim nie spowodowałem jakiś zmian które obecnie skutkują tymi świstami.
Ale jeśli tak było wcześniej pomimo mojej ingerencji to czy nie jest to sygnałem że wina może leżeć właśnie po stronie serwa?
Nie jestem wielkim znawcą tematu ale w swojej historii z motoryzacją a mam już parę lat na karku  usterka serwa nigdy nie miała miejsca i zastanawiam się czy tego typu urządzenie jest faktycznie podatne na uszkodzenie pomimo tak młodego wieku maszyny (2017 rok) .
Czy są tu Koledzy którzy mają duże większe doświadczenie i mogą wskazać na podstawie moich opisów kierunek?
Oczywiście mogę po kolei wymieniać pompę przy pedale, potem serwo a na końcu zaglądać do mostów – ale na samą myśl o tym robi mi się ciepło.
Liczę że znajdzie się ktoś kto może pomóc. Oczywiście wiem że jest serwis ale kiedy usłyszałem ile to może u nich kosztować chce poszukać najpierw innych ścieżek 