Strona 1 z 1

Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 10 Kwi 2022 20:56
przez pejter
Maszyna CAT 428B
Rok produkcji 1996
Nr 7EJ04774

Witam,
Potrzebuje pomocy otóż podczas kontroli stanu oleju w przedniej lewej zwolnicy zauważyłem że jest przybrany korek jak na foto. Jest to ubytek ok. 4mm ale im bliżej środka tym mniej. Nie bardzo wiem jak się do tego zabrać.. Mechaników u mnie brak od takich maszyn. Nie wiem, może tylko trzeba coś dokręcić.

Maszynę mam już rok, w zasadzie to w tamto lato już to było, ale nie pamiętam czy był mniejszy ubytek czy taki sam.
Maszynę używam 2-3 razy miesiącu bywa,że nawet,że 1 raz a od listopada do lutego to stała nie używana.
Chce to jednak zrobić bo chyba mimo wszystko pogłębiło się to wytarcie bo nie kojarzę,żeby była tak duże a boje się kosztów jak się coś rozsypie...

Przez otwór korka widać nazwijmy to wieniec zębaty, ale jest w ładny stanie a wydaje się jakby to in obcierał korek.
Widać też jakby dużą nakrętkę z takimi wpustami na niestandardowy klucz ale pod palcem się nie rusza.

Czy koledzy min coś podpowiedzą? Czy do wstępnej diagnozy będą potrzebne jakieś nowe uszczelnienia by to ewentualnie potem skręcić? Od czego zacząć bo chyba jestem zdany sam na siebie... Pomocy.

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 11 Kwi 2022 09:31
przez mechanior
Uszczelnienie musisz zamówić jedynie jeśli trzeba będzie zdjąć tarczę piasty.
Ale spokojnie możesz zdjąć tzw. kapelusz i sprawdzić stan łożysk a przede wszystkim dokręcenie nakrętki piasty bo pewnie ona jest luźna. Dla pewności wymieniłbym łożyska i uszczelniacz.

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 11 Kwi 2022 10:48
przez pejter
Witam Panie Romku, czyli zaczynam od demontażu "kapelusza" I dokręcenia nakrętki piasty (to ta dużą nakrętka z tymi wpustami?) zobaczę czy jest tam luz na łożysku, ale to jak z demontuje to będę mądrzejszy bo narazie jak tego nie widze to nie bardzo wiem pisać więcej.

Czy te nakrętke piasty dokręcić "z czuciem" czy dosyć mocno? Jak rozumiem do ponownego założenia "kapelusza" nic nie muszę kupować?

Chodzi mi o to że chciałbym to poprawic by nie było tego tarcia o korek o dopiero później się tym zająć gdzieś na jesień i zrobić porządek z lozyskami jak okaze się że mają jakiś luz bo z zegara to wychodzi że robię rocznie 90mth

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 11 Kwi 2022 19:04
przez mechanior
Luźne łożyska wymagają natychmiastowej reakcji, jak ci się posypie cała przekładnia to poczujesz w portfelu. Nakrętkę dokręca się do oporu z momentem ponad 600 Nm (to bardzo dużo).

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 11 Kwi 2022 20:36
przez pejter
Które łożyska i uszczelniacz trzeba kupić? Proszę o podanie nr. Na pewno 17.

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 11 Kwi 2022 23:28
przez mechanior
Zadzwonisz do nas , dobiorą ci części bez problemu.

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 18 Kwi 2022 18:20
przez pejter
witam,
zrobiłem rozeznanie tak na szybko w piątek. Na szybko bo już było późne popołudnie, a chciałem tez to od razu skręcić, a już na wstępie zaskoczył mnie klucz 28mm do kół (maszyna już rok na placu, ale nigdy nie zdejmowałem koła) :lol:

po demontażu kapelusza okazało się,że jest on wytarty od wewnątrz, ale zakładam że to ślady po awarii u poprzednika, bo koło zębate (wieniec) na wierzchu od strony kapelusza wygląda jak nowe , zresztą chyba było wymieniane pokazałem to na foto.

Jeżeli chodzi o ten korek co jest przybrany to wygląda to tak,ze wieniec zębaty obciera korek na szerokości ok 10 zębów zaznaczonych na żółto na foto. Ale to wniosek,że nie chodzi w osi moim zdaniem, chyba,że to wszystko może pozostałości po starej awarii.

Nakrętka centralna na ten nietypowy klucz mimo,że ma zabezpieczenie to zrobił się luz. Po odkręceniu zabezpieczenia dokręciłem o jakieś 1/5 obrotu (zaznaczone położenie napisów na nakrętce zielonym kolorem przed i po dokręceniu). Nie dokręcałem tego na maxa bo nie ma tam zbytnio dojścia, a pukanie młotkiem niszczy nakrętkę. Dorobię coś z rury, ale czy tam naprawdę potrzeba 600Nm ?

Jeżeli chodzi o luz, to jest na tym wałku co idzie od krzyżaków,ale to normalne pociągając do siebie i od siebie cofa się tak jak pozwala seger. Na boki też chodzi łącznie z tym elementem zaznaczonym czerwonymi strzałkami (nie wiem czy tak ma być)

Reasumując dokręcę te nakrętkę i zamontuje nowy korek. Jak będzie to znowu przybierać to trzeba robić łożyska, ale które? Jedno główne te środkowe i te dwa (górne i dolne) co się smaruje przy moście na łączeniu ze zwrotnicą ?

Proszę o doradzenie czy dobrze myślę...

P.S. Może macie foto tego klucza do tej centralnej nakrętki ? Według mnie ma ona średnice zew. 128mm ale to też nie bardzo moglem podjeść suwmiarką..

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 20 Kwi 2022 15:08
przez mechanior
Jeśli nakrętka miała luz to znaczy, że masz zużyte łożyska piasty i NATYCHMIAST DO WYMIANY!
Jeśli instrukcja podaje 600NM to uwierz że JEST TO POTRZEBNE.

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 24 Kwi 2022 12:29
przez pejter
Ok, to skontaktuje sie że sklepem.

Zastanawiam się czemu tam ma być aż 600Nm bo w tylnym moście kojarzę jakoś post, że tam sie coś dokręca z taka siła, a Le ja mam na myśli przód tak jak w temacie.

A przypadkiem znalazłem post z uszkodzonym gwintem zwrotnicy i tam Pan pisał na temat siły dokręcania centralnej nakrętki zwrotnicy takie coś "...co do momentu to nakrętkę dokręca się dopóki MOMENT OPORU na łożysku nie osiągnie około 17 Nm."

To teraz już zgłupiałem :)

Re: Ścięty/przybrany korek wlewu oleju zwolnicy przód 428B

PostWysłany: 19 Maj 2022 17:42
przez mechanior
Sprawdzone w dokumentacji, wg niej naprawiam maszyny. Nie próbuję projektować na nowo ani analizować konstrukcji, nie ma na to czasu, jest dokumentacja i tyle, dokręcam kluczem elektrycznym do oporu. Działa! Sprawdzone przez 20 lat.