wibako

Tridem do przewozu maszyn

Miejsce do zadawania pytań typu: "3CX czy 428?"

Moderator: peckiel

Tridem do przewozu maszyn

Postprzez Kirdan » 24 Kwi 2021 17:52

Witam kolegów,

Powoli szykuję się do zakupu niskopodwozia do przewozu maszyn, muszę mieć jakieś 16-17 ton ładowności żeby swobodnie pojechać z kołówką dlatego tandem odpada, musi być tridem. Oprócz kołówki czasem przyjdzie pojechać z kop-ład ale ona ma trochę poniżej 9t więc to nie problem. Przyczepa ma być ciągana przez 3-ośkę 6x6 więc auto powinno dać radę bez większego problemu. Za kółko siada zwykle kierowca, czasami kilka kursów przypada mi, obojgu nam lepiej pasowałaby sztywna przyczepa bez osi skrętnej - ale gdyby trafiło się coś godnego uwagi to raczej byśmy nie wybrzydzali, wszystkiego się człowiek przecież nauczy.

Czesałem trochę tematów, szukałem informacji i jak to zwykle bywa - każdy mówi co innego. Dotychczas dostałem ofertę na nowy tridem polskiej produkcji ale cenowo zaśpiewali ponad 120 netto a takiej kasy raczej bym nie chciał inwestować, przyczepa to jednak nie jest koparka czy wywrotka żeby do niej z komputerem potem latać i na mechaników krocie wykładać, raczej mierzę w używaną. Handlowiec za to napominał żeby nie dotykać Fliegla bo jest papierowy. Gdzie indziej słyszałem żeby wystrzegać się Goldhofera ale nikt nie podał konkretnego powodu, zauważam tylko że w ofertach często występuje nagłówek "nie Goldhofer" tak jakby ta marka faktycznie była jakaś gorsza. Nie mogłem znaleźć nic konkretnego o Krone, Shwarzmullerach, Zrembie. Natknąłem się też na firmę Barford, ale ona mi wygląda bardziej na rolniczą a rolniczej za wywrotką chyba ciągnąć nie można? Rolnicze będą miały wszystkie osie cofnięte i większy nacisk na dyszel?

Od znajomych z branży nasłuchałem się na temat osi, i tego żeby zwrócić uwagę na ich popularność. Jeden podobno kupił na szybko i jak mu oś potem siadła to okazało się niby że jakaś włoska produkcja i ma teraz ogromny problem żeby to naprawić, bo nowa ma kosmiczną cenę, regenerować nikt się nie podejmuje i przyczepa stoi kilka miesięcy. Jakie zatem osie są najlepsze?
I generalnie, na co zwracać uwagę? Prosta rama? Działająca pneumatyka? Szukać z najazdami hydraulicznymi czy można się obyć sprężynowymi? Na jakich markach się skupiać i czy patrzeć na wiek przyczepy bo w internecie często przewijają się takie z lat 1990 a nawet i starsze. Za wszystkie uwagi będę wdzięczny :)

Kirdan
Młodszy operator

  • Posty: 102
  • Rejestracja: 05 Kwi 2017 14:18
  • Miejscowość: Gdynia
  • Pochwały: 4

Maszyna: Renault K460
Terex TLB890
Zeppelin ZM15
Zetor C3011

Firma: STARTER


Reklama

simmet

Tridem do przewozu maszyn

Postprzez dawidg2 » 24 Kwi 2021 18:57

Kirdan napisał(a):Barford, ale ona mi wygląda bardziej na rolniczą a rolniczej za wywrotką chyba ciągnąć nie można? Rolnicze będą miały wszystkie osie cofnięte i większy nacisk na dyszel?

pytanie jak zarejestrowana. Bardziej problemem będzie na jakiej wysokości jest dyszel. Nie można chyba że ciężarowo-rolnicza. Mogą mieć 2-3t nacisku ale to i tak zależy jak wjedziesz. Jeszcze jest HERBST z podobnych. To takie irlandzkie przyczepy.


Ciekawe dlaczego nie Goldhofer. Skoro na śmigłach popularne itd.

Producentów to masz multum z tych starszych.

Co do osi to też temat szeroki. masz BPW, SAF, Mercedesa, Kassbohrer, Gigant.

Kup to co w dobrym stanie. A i tridema starszego chyba ciężko trafić.

Autor postu otrzymał pochwałę

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 6204
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 20:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 134

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Re: Tridem do przewozu maszyn

Postprzez Kirdan » 24 Kwi 2021 19:13

Fakt, spojrzałem to ma dyszel za nisko. W wywrotce mam założony standardowo, pewnie ze 130-150cm od ziemi.
Zostaje jeszcze chyba pytanie czy każdy dyszel podpasuje do sprzęgu a jeśli nie, czy to można przerabiać? Nie pamiętam już danych z konfiguracji, sprzęg mam bodajże Rockingera 50tkę.

Kirdan
Młodszy operator

  • Posty: 102
  • Rejestracja: 05 Kwi 2017 14:18
  • Miejscowość: Gdynia
  • Pochwały: 4

Maszyna: Renault K460
Terex TLB890
Zeppelin ZM15
Zetor C3011

Firma: STARTER


Tridem do przewozu maszyn

Postprzez dawidg2 » 24 Kwi 2021 19:26

Kirdan napisał(a):Zostaje jeszcze chyba pytanie czy każdy dyszel podpasuje do sprzęgu a jeśli nie, czy to można przerabiać?

tylko przez firmy z papierami odpowiednimi lub kupić gotowy dyszel zależy co chcesz i jak przerobić. Samą końcówkę jak masz 40tkę to można samemu przekręcić jak przykręcane.

jak 50tka to musiałeś dołożyć bo w standardzie 40tka. I 50tka najlepsza nie wytłukuje się tak szybko jak 40tka.

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 6204
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 20:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 134

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Tridem do przewozu maszyn

Postprzez zeppelin zm 15 » 24 Kwi 2021 22:15

Cofanie przyczepą z obrotnicą to nic trudnego :) wystarczy trochę poćwiczyć. Wydaje mi się że 3 osiowa laweta z obrotnicą jest stabilniejsza niż tridem...
Dyskusja z idiotą jest jak zapasy w błocie z świnią.
Po pewnym czasie zauważasz że świni się to podoba.

zeppelin zm 15
Fachoperator

Maszyna: Wszystkie

Firma: Wspaniała


Re: Tridem do przewozu maszyn

Postprzez Kirdan » 25 Kwi 2021 08:26

A to nie jest tak że tridem = trzyoś niezależnie czy ma oś skrętną czy nie? :D

Kirdan
Młodszy operator

  • Posty: 102
  • Rejestracja: 05 Kwi 2017 14:18
  • Miejscowość: Gdynia
  • Pochwały: 4

Maszyna: Renault K460
Terex TLB890
Zeppelin ZM15
Zetor C3011

Firma: STARTER


Tridem do przewozu maszyn

Postprzez zeppelin zm 15 » 25 Kwi 2021 08:35

Jeszcze nie widziałem tridema z osią skrętna :D
Dyskusja z idiotą jest jak zapasy w błocie z świnią.
Po pewnym czasie zauważasz że świni się to podoba.

zeppelin zm 15
Fachoperator

Maszyna: Wszystkie

Firma: Wspaniała


Re: Tridem do przewozu maszyn

Postprzez Kirdan » 25 Kwi 2021 09:12

Racja, ale dopiero na angielskich stronach wyczytałem. Żeby nazwać przyczepę tridemem osie muszą być obok siebie - zespół 3 osi.
Wtedy faktycznie nie ma opcji żeby jedna była skrętna.

Zakładałem że odległość nie ma znaczenia, 3 osie - tridem, 2 osie - tandem. A tu niespodzianka :D

Kirdan
Młodszy operator

  • Posty: 102
  • Rejestracja: 05 Kwi 2017 14:18
  • Miejscowość: Gdynia
  • Pochwały: 4

Maszyna: Renault K460
Terex TLB890
Zeppelin ZM15
Zetor C3011

Firma: STARTER


Tridem do przewozu maszyn

Postprzez zeppelin zm 15 » 25 Kwi 2021 09:38

Po ulicach zazwyczaj widzi klasyczne niskopodwozia z krańcem, niż tridemy. Myślę że to ma duży związek doświadczeniem że jednak klasyczna jest lepsza. Znajomy wozi drzewo auto 6x4 z HDS plus przyczepa. Kupili sobie tandema z kłonicami aby łatwiej się cofało, ale szybko doszli do tego że lepiej kupić klasyczną przyczepę z osią z tyłu i przednią z krańcem. Przyczepę prowadziło się wiele lepiej. Tandem strasznie rzucał i był nie stabilny przy wysokim ładunku.

Autor postu otrzymał pochwałę
Dyskusja z idiotą jest jak zapasy w błocie z świnią.
Po pewnym czasie zauważasz że świni się to podoba.

zeppelin zm 15
Fachoperator

Maszyna: Wszystkie

Firma: Wspaniała


Tridem do przewozu maszyn

Postprzez dawidg2 » 25 Kwi 2021 18:56

zeppelin zm 15, to mało tridemów widziałeś.

Chyba Goldhofer co prawda w 5 osiowej przyczepie ale w układzie 2+3 ma 5 oś skrętną.

Budowlane tridemy czy rolnicze mają skrętne osie i to 1 i 3.

A w niskopodwoziach nikt nie domawia pewnie skrętnych bo koszty i obsługa osi większa co przekłada się z problemami potem.

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 6204
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 20:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 134

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Re: Tridem do przewozu maszyn

Postprzez Kirdan » 25 Kwi 2021 19:48

Tak czy siak pozostaje taki problem, że w internecie coś mało tego wystawiają. W dodatku rozstrzał cenowy niesamowity, jeden wystawi za 20-30k przyczepę z roczników 200X a drugi za 50-70k przyczepę z 19XX :D

Kirdan
Młodszy operator

  • Posty: 102
  • Rejestracja: 05 Kwi 2017 14:18
  • Miejscowość: Gdynia
  • Pochwały: 4

Maszyna: Renault K460
Terex TLB890
Zeppelin ZM15
Zetor C3011

Firma: STARTER


Tridem do przewozu maszyn

Postprzez zeppelin zm 15 » 25 Kwi 2021 20:22

Ważne aby była zdrowa. Naszą widziałeś a jest z lat 80-tych :D
Dyskusja z idiotą jest jak zapasy w błocie z świnią.
Po pewnym czasie zauważasz że świni się to podoba.

zeppelin zm 15
Fachoperator

Maszyna: Wszystkie

Firma: Wspaniała


Tridem do przewozu maszyn

Postprzez Seba350 » 25 Kwi 2021 21:22

Rozstrzał cenowy - jest, bo nie każda przyczepa "niskopodwoziowa" jest (a właściwie była) niskopodwoziowa ... Dużo jest wydumek zrobionych z czegoś.
Tridem do 6x6 - wg mnie nie do ogarnięcia - 6x6 ma ramę wysoko i zaczep - musisz szukać przyczepy z tak samo wysokim zaczepem, bo nie powinien być wyżej przód od tyłu .
Kolejna sprawa - raczej wjeżdża się z koparkami po za drogi utwardzone - małe koła idą ciężko po prostym a co dopiero przy skręcaniu.
Zwykłą przyczepe jak wtopisz to nawet odepniesz i autem staniesz dalej i na lince wyciągniesz.
Kolejna sprawa w terenie zwis tylny - jakaś bruzda, teren nie równy - koła przejdą a dupa wisi na czymś.
Następnie - pusta wywrotka, na tridemie 18t ładunku, mokra jezdnia, zakręt ostry i 80km/h - lecisz jak na lodzie , tridem pcha prosto, on nie chce skręcać. 4 osiowe przyczepy potrafią do siwych włosów doprowadzić a co dopiero tridem.
Co innego tridem za 4ośką załadowaną jak widuje się często w skandynawi.

Zwykła przyczepa z obrotnicą jest częściej spotykana - bo ma więcej zalet.
Wszystko ma plusy i minusy :)

Co do marek - jak ktoś nie poleca goldhofera to - brak mi słów :)
A polski producent jak jedzie na fliegla - szkoda gadać :) Fliegl jest pewnie 2 tony lżejszy - wiadomo, delikatniejszy - ale to świadomy wybór, kązdy wie co robi i co potrzebuje. A nasze waży dużo i może o 3 % mocniejsze ....

Autor postu otrzymał pochwałę
Fiat-Kobelco FB200.2
Hanomag 55D

Seba350
Fachoperator

  • Posty: 726
  • Rejestracja: 21 Lut 2010 17:31
  • Miejscowość: wlkp
  • Pochwały: 12

Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej