Mecalac MTX12 '2011 schemat elektryczny

BKK
Posty: 135
Rejestracja: sob 16 cze 2018, 23:06
Firma: prywatna działalność, elektromechanika pojazdów nietypowych, motocykli, wynalazków, zabytków
Ulubiona maszyna: różne naprawiam
Podziękował: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy

Mecalac MTX12 '2011 schemat elektryczny

#1

Post autor: BKK »

Rok:
Numer seryjny:
Motogodziny:
Mój poziom majsterkowicza: Jestem mechanikiem

Szukam schematu do takiej starszej maszyny. Ma kilka problemów elektrycznych, a stoi na dworze i potrzebowałbym jakieś wspomaganie teoretyczne, żeby nie marznąć.
Awatar użytkownika
rudesmen
Posty: 2796
Rejestracja: sob 08 paź 2005, 17:05
Prawdziwe imię: Patryk
Zawód: Informatyk
Firma: Kopaczka.pl
Ulubiona maszyna: Jeszcze szukam
Zainteresowania: lubię jeździć na rowerze
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Podziękował: 166 razy
Otrzymane podziękowania: 35 razy
Kontakt:

Re: Mecalac MTX12 '2011 schemat elektryczny

#2

Post autor: rudesmen »



W tym okienku co możesz poprzesuwać obrazek maszyny przesuwaj w dół jakbyś przewijał stronę i będą się ładować kolejne strony.
A jak w górnym prawym rogu klikniesz kwadracik ze strzałka to otworzy się w nowym oknie i tam będzie przycisk do pobrania na dysk.
  • Wątek ma służyć autorowi i przyszłym poszukiwaczom rozwiązań tego samego problemu. Podziel się rozwiązaniem nawet gdy odpowiedzi brak :piwo:
  • Dziękujemy sobie za pomoc klikając ikonkę Obrazek w prawym górny rogu postu
BKK
Posty: 135
Rejestracja: sob 16 cze 2018, 23:06
Firma: prywatna działalność, elektromechanika pojazdów nietypowych, motocykli, wynalazków, zabytków
Ulubiona maszyna: różne naprawiam
Podziękował: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy

Re: Mecalac MTX12 '2011 schemat elektryczny

#3

Post autor: BKK »

Okazało się, że tam, gdzie mają być przekaźniki bistabilne ktoś wstawił przekaźniki sterowania czasowego wycieraczek i przerywacz kierunkowskazów.

I znalazłem usterkę w kierunkowskazach. Tak durna, że durniejsza być nie może. Było, a w zasadzie nadal jest zwarcie w obwodzie. Pali bezpieczniki i gotuje przerywacz. Przerywacz jest, co ważne, czteropinowy, czyli ma osobne wyjście na kontrolkę. Diodową. I to w obwodzie tej kontrolki jest zwarcie, które wywala 15A bezpieczniki :szczerbaty: Podwinąłem ten pin i wszystko działa poprawnie, tylko kontrolki nie ma. Jutro jadę to połatać, bo w kolumnie kierownicy jest coś nie tak z wiązką. A już był plan lampy odpinać, rozbierać i po wiązkach szukać. Teraz jeszcze tylko zidentyfikować właściwe przekaźniki, bo tam idą jakieś specjalne bistabilne i to kilku typów i naprawić pływak paliwa.
BKK
Posty: 135
Rejestracja: sob 16 cze 2018, 23:06
Firma: prywatna działalność, elektromechanika pojazdów nietypowych, motocykli, wynalazków, zabytków
Ulubiona maszyna: różne naprawiam
Podziękował: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy

Re: Mecalac MTX12 '2011 schemat elektryczny

#4

Post autor: BKK »

No to jadziem dalej... Zwarcie w obwodzie kontrolki kierunkowskazów usunięte. Trzeba było całą pokrywę z prawej strony od spodu ściągać, bo tam się wiązka przetarła. Jeden, jedyny przewodzik, a tyle roboty. Nad przekaźnikami jeszcze pracuję, choć na razie brakuje jedynie bistabilnego w miejscu, gdzie był wstawiony przerywacz kierunkowskazów, który wrócił na swoje właściwe miejsce. Przy okazji naprawiłem też pływak poziomu paliwa, bo wcale nie pokazywał stanu w zbiorniku. Naprawa, to bardziej reanimacja, bo trzeba było obrócić okrągłą płytkę stykową do ślizgacza, bo się dość porządnie już wytarła i delikatnie dogiąć dwa styki. Generalnie takie zabawy nie są zalecane, bo dociśnięcie styków do płytki ceramicznej powoduje jej szybsze zużycie. Czyli to taka reanimacja trupa - podziała, ale nie wiadomo, jak długo. Choć czas należy liczyć w miesiącach, może i roku, dwóch, jak się rozsądnie podziała.
Awatar użytkownika
rudesmen
Posty: 2796
Rejestracja: sob 08 paź 2005, 17:05
Prawdziwe imię: Patryk
Zawód: Informatyk
Firma: Kopaczka.pl
Ulubiona maszyna: Jeszcze szukam
Zainteresowania: lubię jeździć na rowerze
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Podziękował: 166 razy
Otrzymane podziękowania: 35 razy
Kontakt:

Re: Mecalac MTX12 '2011 schemat elektryczny

#5

Post autor: rudesmen »

:ok:
Jakie zastosowanie mają przekaźniki bistabilne i czym się różnią od zwykłych?
  • Wątek ma służyć autorowi i przyszłym poszukiwaczom rozwiązań tego samego problemu. Podziel się rozwiązaniem nawet gdy odpowiedzi brak :piwo:
  • Dziękujemy sobie za pomoc klikając ikonkę Obrazek w prawym górny rogu postu
BKK
Posty: 135
Rejestracja: sob 16 cze 2018, 23:06
Firma: prywatna działalność, elektromechanika pojazdów nietypowych, motocykli, wynalazków, zabytków
Ulubiona maszyna: różne naprawiam
Podziękował: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy

Re: Mecalac MTX12 '2011 schemat elektryczny

#6

Post autor: BKK »

Przekaźnik "zwykły" załącza/rozłącza/przełącza styk/styki (w zależności od konfiguracji przekaźnika) tylko na czas podawania zasilania na cewkę. Natomiast przekaźnik bistabilny zmienia stan z jednego na drugi po podaniu odpowiedniego impulsu na jego "mechanizm". W zależności od typu na odpowiednią nóżkę podaje się impuls masy lub zasilania i wtedy przekaźnik przełącza się i utrzymuje w tym stanie do kolejnego impulsu lub zaniku zasilania (choć tutaj też są takie, które pamiętają stan). Pierwszym powszechnie stosowanym przekaźnikiem bistabilnym w motoryzacji był przekaźnik świateł mijania/drogowych z VW garbusa, T1 i podobnych. Tylko on był całkowicie mechaniczny. Zawierał w sobie mechanizm, coś jak pstryczek z długopisu i zatrzaskiwał się w dwóch pozycjach. Ten "pamiętał" stan w jakim pozostawał :D Swojego czasu drogie w nabyciu cacko.

Wracając do Mecalaca, to pływak przestał działać. Ale nie ze względów elektrycznych, bo okazało się, że odwaliłem kawał rzetelnej, nikomu niepotrzebnej roboty, ale pojawiła się absurdalna usterka. Okazało się, że plastikowa bańka na końcu ramienia jest dziurawa, nabiera płynu i opada na dno :lol: Po prostu, jak go naprawiłem, to w sprzęcie paliwa w zasadzie nie było. Sprawdziłem pływak na sucho, wsadziłem do zbiornika, nalano jakieś 30 - 40 litrów ropy i zadziałało. Ale pływak zaczął zaciągać płyn i opadł sobie na dno i znów pokazywał zerowy stan. Wcześniej nie było widać, bo zerowy stan pokazywał non stop, bo był uszkodzony elektrycznie. Nowy już zamówiony. Nie będę walczył z materią, która daje znaki, że ma już dość życia :D

Ale pojawił się kolejny problemik - po uszczelnieniu układu chłodzenia, przestało pokazywać temperaturę na wskaźniku. Świeci się non stop jedna kreska. Gdzie jest czujnik do zegara? Bo po lewej stronie, w zasadzie na wierzchu, jak otworzy się komorę silnika, na niezbyt grubym wężu od układu chłodzenia, który wychodzi z trójnika na grubym wężu, na kawałku stalowej rurki jakiś czujnik jest zamontowany. I to jest fabryczne. Ale manipulacje przy nim nic mi nie dały. Jest gdzieś kolejny czujnik?
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Koparki”