Manitou słabe wspomaganie

marekbuli
Posty: 97
Rejestracja: pt 13 sty 2012, 19:21
Ulubiona maszyna: manitou 731t

Manitou słabe wspomaganie

#1

Post autor: marekbuli »

Witam. Sprawa bardzo dziwna. Ładowarka z trudem skręca nawet przy wysokich obrotach. Gdy załączę 2 osie praktycznie nie da się kręcić bez użycia dwóch rąk. Ale w takcie pracy jakąś funkcją tzn: wysuw czy podnoszenie bumu czy opuszczanie kierownica kręci bez problemu.
Wiem ze na pompie jest zawór pierwszeństwa. Dziś go serwisant wymienił i dalej nie ma poprawy.
Pompa jest sprawna (doświadczalnie sprawdziłem) manitka dźwiga wszystko bez problemu wysuw i chowanie bomu jak i unoszenie działa bez zarzutu.
No i pytanie gdzie szukać problemu.
Wg instrukcji to zawór pierwszeństwa odpowiada za skręt i koła zawsze powinny skręcać nawet jak już nie można operować bomem.
Zawór jest nowy (no może być popsuty bo się przecież takie rzeczy się zdarzają ale wątpię a drogi jak cholera).
Czy to wina rozdzielacza (gdzie w nim może być problem?)
Proszę o jakieś sugestie
pozdrawiam Marek
Ostatnio zmieniony śr 18 sty 2012, 06:59 przez marekbuli, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mechanior
Posty: 20914
Rejestracja: pn 15 gru 2008, 19:41
Prawdziwe imię: Romek
Zawód: mechanik maszyn budowlanych
Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT
Ulubiona maszyna: Caterpillar, Perkins, DHB
Zainteresowania: Caterpillar
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował: 6 razy
Otrzymane podziękowania: 38 razy
Kontakt:

manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą

#2

Post autor: mechanior »

nie ma sygnału na pompę, uszkodzony może być orbitrol lub inny element układu sterowania wydajnością pompy

ile przewodów dochodzi do orbitrola: 4 czy 5 (piąty cienki z boku)
Obrazek
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, skrzynie biegów, mosty, części używane
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<
marekbuli
Posty: 97
Rejestracja: pt 13 sty 2012, 19:21
Ulubiona maszyna: manitou 731t

Re: manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą

#3

Post autor: marekbuli »

Witam. No tu jestem zaskoczony i nie wiem ile przewodów dochodzi (mogę sprawdzić dopiero w poniedziałek niestety nie ma mnie na miejscu).
Mam repair manual i tam piszą że problemem może być rozdzielacz przepływu przy sekcji zaworowej lub sekcja zaworowa jazdy.
W tym rozdzielacz przepływu (jest podobnie zbudowany jak zawór pierwszeństwa na pompie) jest suwak poruszany ciśnieniem i on może się blokować
Dodatkowo w ładowarce wymieniłem uszczelniacze siłowników skrętu( w zasadzie wszystkie tłoczyska) i może jakiś paproch gdzieś się dostał i siedzi
Ale to są tylko moje domysły ( znaczy książki).
Co do orbitrola_ myślę że jest sprawny bo jak coś tam robię bumem to chodzi bez problemu
Wina pewno tak jak piszesz w czymś co daje sygnał do rozdzielacza
pozdrawiam
Liczę na odpowiedż
Awatar użytkownika
mechanior
Posty: 20914
Rejestracja: pn 15 gru 2008, 19:41
Prawdziwe imię: Romek
Zawód: mechanik maszyn budowlanych
Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT
Ulubiona maszyna: Caterpillar, Perkins, DHB
Zainteresowania: Caterpillar
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował: 6 razy
Otrzymane podziękowania: 38 razy
Kontakt:

manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą

#4

Post autor: mechanior »

jeśli orbitrol ma 5 przewodów to piąty cienki daje sygnał na pompę, jak nie ma sygnału to są dokładnie takie objawy jak napisałeś, tylko że problem może tkwić gdziekolwiek po drodze tego sygnału...
Obrazek
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, skrzynie biegów, mosty, części używane
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<
marekbuli
Posty: 97
Rejestracja: pt 13 sty 2012, 19:21
Ulubiona maszyna: manitou 731t

manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą

#5

Post autor: marekbuli »

Witam. Przewodów jest 5. Piaty przewód łączy się przez rodzaj trójnika (zasadniczo jest to spora kostka wielkości połowy pudełka papierosów. Z niej jeden przewód idzie do pompy hamulcowej drugi do orbitrola (hamulca właśnie teraz były robione) no a 3 koniec idzie do zaworu pierwszeństwa.
Z tego co Pan napisał Panie MECHANIORZE rozumiem że olej pędzi tą magistralą do zaworu a nie od zaworu?? Wszakże mam książkę napraw i schematy ale są one mało czytelne.
Wykręciłem dziś zawór pierwszeństwa, wyczyściłem (choć nic nie było). Jutro rozbiorę ten dziwny trójnik może tam jest kłopot. (trójnik działa)
No i czy system przełączania trybu skrętu jazdy może mieć z tym coś wspólnego?
Czy akumulator gazowy może być uszkodzony (jak go sprawdzić) i czy może mieć z tym coś wspólnego
Z góry dziękuje za odpowiedź i oczekuje następnych
Pozdrawiam
marekbuli
Posty: 97
Rejestracja: pt 13 sty 2012, 19:21
Ulubiona maszyna: manitou 731t

manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą brak pomysłów

#6

Post autor: marekbuli »

Witam. Oto ciąg dalszy. Wspomagania pompy hamulcowej też nie ma. Zawór pierwszeństwa miał być nowy a na taki nie wygląda.
Dzwoniłem do szefa serwisu manitou co jej hamulce naprawiali i mówię że kierownica nie działa a on an to że przecież NOWY zawór jest. Mówię nowy to on był- kiedyś. Szefa zatkało i mówi że pogada z mechanikiem co to robił (przyjedzie może w piątek)
Jak pisałem wyżej zawór rozebrałem i niby ten suwak się swobodnie porusza, siko i dysze całe, o ring nieuszkodzony (zaznaczam że mam dwa zawory jeden na stole).
Jak go sprawdzić czy działa
Pozdrawiam. Życzę miłego dnia i ciekawych pomysłów dla mnie
manitoumechanik
Posty: 106
Rejestracja: pn 23 sty 2012, 23:02
Ulubiona maszyna: manitou mlb 625

Re: manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą brak pomysłów

#7

Post autor: manitoumechanik »

witam wszystkich, odnosnie tego wspomagania to mialbym jeszcze kilka pytan, ale wiem na 99 procent co masz uszkodozne, jesli masz pompe hydrauliczna CASSAPPA, wloska w twej maszynie to na stowę masz pęknięty wewnętrznie dzielnik strumienia czyli priorytet, pozdrawiam, napisz meil jak cos, wybacz nieskromnosc ale twa maszyna jest zbyt prosta aby mial dla mnie jakies tajemnice
Awatar użytkownika
mechanior
Posty: 20914
Rejestracja: pn 15 gru 2008, 19:41
Prawdziwe imię: Romek
Zawód: mechanik maszyn budowlanych
Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT
Ulubiona maszyna: Caterpillar, Perkins, DHB
Zainteresowania: Caterpillar
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował: 6 razy
Otrzymane podziękowania: 38 razy
Kontakt:

manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą brak pomysłów

#8

Post autor: mechanior »

i co dalej z tym dzielnikiem? wymiana? naprawa? pompa do wymiany?
skoro jesteś taki obeznany to podziel się tą cenną wiedzą NA FORUM a nie " napisz meil jak coś"...
Obrazek
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, skrzynie biegów, mosty, części używane
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<
manitoumechanik
Posty: 106
Rejestracja: pn 23 sty 2012, 23:02
Ulubiona maszyna: manitou mlb 625

Re: manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą brak pomysłów

#9

Post autor: manitoumechanik »

dzielnik w tej maszynie to nic innego jak dokrecana jakby glowica pompy z trzema przewodami, cisnienie z pierwszeństwem na orbitrol, przewod LS czyli tzw. przewod piaty przewód powrót z orbitrola otwierajacy ten trzeci czyli pelny wydatek na rozdzielacz. moj meil manitoumechanik@wp.pl

i owy dzielnik odpowiadajac na pytanie przedmówcy mego jest wymienny owszem ale wymian samego suwaka nie załaywia sprawy problem tkwi w jego ubudowie
Awatar użytkownika
mechanior
Posty: 20914
Rejestracja: pn 15 gru 2008, 19:41
Prawdziwe imię: Romek
Zawód: mechanik maszyn budowlanych
Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT
Ulubiona maszyna: Caterpillar, Perkins, DHB
Zainteresowania: Caterpillar
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował: 6 razy
Otrzymane podziękowania: 38 razy
Kontakt:

manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą brak pomysłów

#10

Post autor: mechanior »

dziękuję z wyczerpującą odpowiedź...
Obrazek
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, skrzynie biegów, mosty, części używane
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<
marekbuli
Posty: 97
Rejestracja: pt 13 sty 2012, 19:21
Ulubiona maszyna: manitou 731t

Re: manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą brak pomysłów

#11

Post autor: marekbuli »

Witam. Nie było mnie kilka dni a tu post się rozwija. Sprawa zaworów pierwszeństwa.
Zawory (kompletne) mam dwa i na oby dwóch są takie same objawy. O suwakach nic nie pisałem że wymieniłem tylko, że pracują swobodnie w obudowach Jak Pan Mechanior zauważył problem leży w sygnale. W poniedziałek rzekomo pojawią się spece z manometrem i pomierzą ciśnienia. Ale wracając do sprawy. Pan drugi mechanik nie bierze pod uwagę możliwości uszkodzenia akumulatora hydraulicznego (bo skąd orbitrol ma dać sygnał do zaworu jak nie ma zapasu kilkunastu cm3 oleju zgromadzonego w aku tak samo hamulce ) ale to moje pomysły.
Więc mam nadzieję, że w poniedziałek wszystko się okaże
czy to zawór pierwszeństwa czy tez coś innego
No i interesuje mnie jaki wpływ ma obudowa zaworu na jego sprawność ( czy chodzi o kawitację) i jej następstwa dla materiału?
to pytanie kieruję do Pana manitoumechanika
A może jakiś schemat działania zaworu pierwszeństwa?
Dziękuje za prawie wyczerpujące odpowiedzi
Pozdrawiam
manitoumechanik
Posty: 106
Rejestracja: pn 23 sty 2012, 23:02
Ulubiona maszyna: manitou mlb 625

manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą brak pomysłów

#12

Post autor: manitoumechanik »

witam, odnosnie pytan to szkoda ze me poszlo w niepamieć jaką masz pompe czy jest to cassappa..ale coz to nie ja mam problem ze wspomaganiem i to nie trace czas i pieniadze na jego naprawę ale ok odnosnie pytan, owszem nie biore pod uwage nie sprawnego akum. hydraulicznego bo on nie nic do rzeczy w kwestii wspomagania, bo owy akumulator własnie po uruchomieniu maszyny jest ładowany poprzez ruch kierownicą tak było jest i bedzie, orbitrol nie potrzebuje zapasu oleju do startu (hamulce owszem wspomagane sa aku, po nagłym zgasnieciu maszyny np.) ale nie orbitrol, po stracie silnika caly wydatek pompy kierowany jest na orbitrol co wymusza spręzyna zamontowana własnie w zaworze pierwszenstwa jesli ten jest sprawny, pozniej po napelnieniu orbitrola olej wraca (5 przewod orbitrola) do dzilelnika strumienia pod spód naciska na spręzyne i otwiera kanal olejowy na rozdzielacz hydrauliczny i wsio odnosnie dzialania, jesli uważałbys jak miałes jeszcze sprawną maszyne ze jak na wolnych obrotach podnosiles teleskop i ruszyles kierownica to predkosc podnoszenia znaczne spadła bo masz pompe o małej wydajnosci, wspomniales pojecia kawiatcja, to inna kwestia twej usterki nie dotyczy, nie tedy droga naprawdę. a obudowa zaworu jesli jest pekniecie wewnatrz to caly system rownowagi cisnien wewnatrz po prostu nie działa i olej u ciebie teraz idzie najpierw na rozdzielacz i dopiero jak on jest w pozycji pracy czyli max cisnienie to działa orbitrol. wsio na odwrót, poza tym szkoda ze nie napisałeś jaką masz pompę jaki dokladnie typ maszyny, jaki joystick badz zdjecia i ja musze sie domyslac gdzie masz usterkę kombinowac, mowisz schemat chciałbys po co zeby jezdzic po ulicach bezblędnie trzeba znac znaki i przepisy, tak samo jest w schemacie

P,S. pisales ze masz dwa zawory i je zamieniasz zamienieniasz je całe z obudowami, ten drugi napewno sprawny? nowy z pólki czy okazyjny z allegro badz od znajomego za pól ceny czyli tez uszkodzony bo jesli drugi nowka z pólki to pisz bo usterka bedzie gdzie indziej ale równie blisko
Awatar użytkownika
mechanior
Posty: 20914
Rejestracja: pn 15 gru 2008, 19:41
Prawdziwe imię: Romek
Zawód: mechanik maszyn budowlanych
Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT
Ulubiona maszyna: Caterpillar, Perkins, DHB
Zainteresowania: Caterpillar
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował: 6 razy
Otrzymane podziękowania: 38 razy
Kontakt:

Manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą

#13

Post autor: mechanior »

używajcie znaków przestankowych bo ginie sens wypowiedzi (to nie złośliwość, trzeba się domyślać a czasem tekst ma 3 znaczenia bo brak mu przecinka w odpowiednim miejscu)

układ LS nie potrzebuje akumulatora hydraulicznego do prawidłowego działania, zapasem ciśnienia jest ciśnienie STAND BY pompy czyli tzw ciśnienie oczekiwania w pozycji spoczynku (zazwyczaj 15-30 bar)

tak jak kolega napisał: trzeba znać zasady działania danego układu by go prawidłowo zdiagnozować, ogólna wiedza na temat hydrauliki siłowej pomaga ale nie załatwia problemu, są układy działające na zasadzie wzrostu ciśnienia sterowania a są i takie które sterują pompą zanikiem ciśnienia... trzeba wiedzieć co siedzi w danej maszynie
Obrazek
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, skrzynie biegów, mosty, części używane
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<
marekbuli
Posty: 97
Rejestracja: pt 13 sty 2012, 19:21
Ulubiona maszyna: manitou 731t

Manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą

#14

Post autor: marekbuli »

Witam. Chciałem zamknąć temat. Przepraszam, że tak późno. Nowy zawór który dostałem z serwisu okazał się NIESPRAWNY. Po wymianie na następny NOWY wszystko wróciło do normy. Rzeczywiście nieznajomość układu powoduje słabą diagnostykę. Mam tez manitkę 634-120 z nią kłopotu nigdy nie ma, pali od kopa, się za bardzo nie psuje. Mam wiele różnych maszyn z rozbudowaną hydrauliką, no ale przyznam się szczerze ta ładowarka mnie rozłożyła na łopatki. Dziękuje Bardzo za podpowiedzi i cenną wiedzę.
A chociaż temat tego nie dotyczy czytałem o problemach odpalania zimą. Ja na zime wlewam rzadki olej do przekładni kątowej i wtedy ładowarka o wiele lżej kręci. Kiedyś podgrzewałem przekładnie ale spróbowałem z olejem i jest o wiele lepiej
Pozdrawiam. Do następnego problemu
Awatar użytkownika
mechanior
Posty: 20914
Rejestracja: pn 15 gru 2008, 19:41
Prawdziwe imię: Romek
Zawód: mechanik maszyn budowlanych
Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT
Ulubiona maszyna: Caterpillar, Perkins, DHB
Zainteresowania: Caterpillar
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował: 6 razy
Otrzymane podziękowania: 38 razy
Kontakt:

Manitou bardzo cięzko kręcic kierownicą

#15

Post autor: mechanior »

marekbuli pisze:A chociaż temat tego nie dotyczy czytałem o problemach odpalania zimą. Ja na zime wlewam rzadki olej do przekładni kątowej i wtedy ładowarka o wiele lżej kręci. Kiedyś podgrzewałem przekładnie ale spróbowałem z olejem i jest o wiele lepiej
też miałem taki problem 2 tygodnie temu zaraz jak nastały mrozy
klient dał mi rozrusznik do naprawy bo twierdził że jest uszkodzony, reszta tematu tutaj:
http://www.kopaczka.pl/viewtopic.php?f=24&t=16740
Obrazek
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, skrzynie biegów, mosty, części używane
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post
  • MANITOU Mlt 634 lsu
    autor: grzegorz.d3 » » w Manitou
    2 Odpowiedzi
    2687 Odsłony
    Ostatni post autor: gerber13
  • MANITOU 732 przekładnia kątowa
    autor: ROTA15 » » w Manitou
    5 Odpowiedzi
    3236 Odsłony
    Ostatni post autor: lkop
  • MANITOU MRT 1635 - alarm O6
    autor: xTmanitou » » w Manitou
    1 Odpowiedzi
    3121 Odsłony
    Ostatni post autor: grzegorz200
  • Manitou MLT 629 1999 hamulce
    autor: Rafal20 » » w Manitou
    6 Odpowiedzi
    3558 Odsłony
    Ostatni post autor: mechanior
  • Manitou mlt 735- 120 lsu. Skrzynia biegów
    autor: Ftp.kowal » » w Manitou
    1 Odpowiedzi
    351 Odsłony
    Ostatni post autor: Ftp.kowal
  • Ładowarka teleskopowa Manitou
    autor: molin » » w Manitou
    8 Odpowiedzi
    8499 Odsłony
    Ostatni post autor: mechanior
  • Manitou MLT 629 1999 Znaczenie kontrolek
    autor: Rafal20 » » w Manitou
    2 Odpowiedzi
    12883 Odsłony
    Ostatni post autor: Rafal20

Wróć do „Manitou”